UPPVP0025 Pedagogicko-psychologická diagnostika a poradenství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2009
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Boris Iljuk, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty oboru Sociální patologie s podstatou diagnostické a poradenské činnosti, jednotlivých poradenských systémů a problémů, kterých se oblast pedagogicko - psychologického poradenství dotýká. Dále pak seznámit studenty se základní klasifikací psychodiagnostických metod, technik a jejich možnostech praktického využití.
Osnova
  • 1. Úvod - Vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce PPDg. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních
    2. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura.
    3. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce. PCA.
    4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.
    5. Rozhovor (Interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru
    6. Kasuistika
    7. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence
    8. Hra jako diagnostický prostředek
    9. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů. Vybrané informace o statistice.
    10. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.
    11. Pedagogicko - psychologická diagnostika dětí. Funkce PPP a SPC. Školní psycholog.
    12. Cílená zpětná vazba, review, hodnocení.
Literatura
    doporučená literatura
  • Svoboda, M. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál. info
  • Kolařík, M. Interakční psychologický výcvik. Olomouc: UP, 2006. info
  • Hayes, N. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2003. info
  • Slaměník, I. a Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. info
  • HUČÍN, J. Hovory o psychoterapii. Praha: Portál, 2001. info
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál., 2001. info
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1997. info
  • Drapela, J.V., Hrabal, V. a kol. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1995. info
  • Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Známkou
Test
Písemná zkouška
Informace učitele
Ukončení předmětu:
Zkouška: test, ústní pohovor (80 b.)
Podmínka prospění: výborně (100 - 90b.), chvalitebně (89-79), dobře (78-68)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.