UVSRPSOGE1 Sociální gerontologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahem předmětu je podrobné seznámení se studujících nejen s periodizací stárnutí a stáří, jako (závěrečné) součástí života člověka, ale také poznání postavení stárnoucí generace v populaci a péče o staré (rodina, zdravotní služby, sociální služby). Pro pochopení tohoto vývoje je potřeba poznání demografických, biologických, psychologických, sociálních, andragogických/gerontagogických, zdravotních a dal. aspektů stárnutí, jakož i potřeb seniorů. Pouze pro studenty studijního programu N6731.
Osnova
  • 1. Periodizace lidského života; charakteristika vývojových etap; stáří - závěrečná fáze
    2. Gerontologie, teorie stárnutí - předmět, cíle, formy, metody a prostředky
    3. Gerontologický výzkum a diagnostika
    4. Demografické aspekty stárnutí
    5. Biologické aspekty stárnutí
    6. Psychologické aspekty stárnutí
    7. Sociální aspekty stárnutí
    8. Andragogické a gerontagogické aspekty stárnutí
    9. Zdravotní aspekty stárnutí - nejčastější postižení a choroby
    10. Potřeby seniorů, jejich uspokojování
    11. Péče o starého člověka; rodina a domácí péče; sociální a zdravotní služby; geriatrické ošetřovatelství
    12. Péče o těžce (dlouhodobě) nemocné; umírání a smrt v současné společnosti
Literatura
    povinná literatura
  • JAROŠOVÁ, D. Péče o seniory. Ostrava: OU, ZSF, 2006. info
  • Jesenský, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. info
  • JEDLIČKA, V. a kol. Praktická gerontologie. Brno: IDV PZ, 1991. info
    doporučená literatura
  • HAYFLICK, L. Jak a proč stárneme. Praha: Knižní klub Columbus, 1997. info
  • Ageing and its Consequences for the Socio-medical Systém. Population studies No.29, Rada Evropy, Strasbour, 1995. info
  • HORSKÁ, P. Human Development Report 1995. UNDP New York, Oxford, 1995. info
  • BAŠTECKÝ, J., KÜMPEL, Q., VOJTĚCHOVSKÝ, M. Gerontopsychiatrie. Praha: Grada, 1994. info
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Didaktický test
Informace učitele
Student je povinen v průběhu semestru nastudovat zadanou problematiku a absolvovat orientační vědomostní test, ověřující osvojení získaných poznatků - rámcově uvedených v přehledu probírané látky (minimum - 75% zvládnutí otevřených/vázaných položek).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.