UPPVP0046 Etopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2010
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Student se orientuje v základních i aplikovaných psychologických a pedagogických disciplínách včetně sociální patologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je orientace v systému speciálně pedagogických věd, správné zařazení etopedie do tohoto systému. Dále seznámení s historickými přístupy k poruchám chování, s vývojem etopedie a to nejen v českých zemích. Pochopit je nutné předmět a cíle etopedie, dále znaky, etapy, prostředky a formy převýchovné péče. Důležitou je znalost školských i neškolských zařízení zajišťujících etopedickou péči v České republice.
Osnova
  • 1. Etopedie jako speciálně pedagogická disciplína: pojetí, význam, předmět, histografické přístupy společnosti.
    2. Terminologická východiska etopedie. Klasifikace subjektů a objektů etopedie.
    3. Psychologické koncepty v etopedii.
    4. Poruchy chování a problémy v chování.
    5. Strategie intervence v edukačním procesu.
    6. Poruchy chování spojené s poruchou aktivity a pozornosti.
    7. Porucha řízeného chování a internalizované poruchy chování.
    8. Porucha chování jako kombinované postižení.
    9. Etopedická prevence. Kauzální faktory vzniku PCH. Koncept At risk Youth.
    10. Institut ochranné a ústavní výchovy.
    11. Diagnostický proces v etopedii. Speciální pedagog ? etoped.
    12. Legislativní rámec etopedie
Literatura
    povinná literatura
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
  • SLOMEK, Z. Speciální pedagogika, etopedie. České Budějovice: ZSF JČU, 2006. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Zlo na každý den. Život s deprivanty I. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-088-6. info
  • RAHN, E., MAHNKOPF, A. Psychiatrie, učebnice pro studium a praxi. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-964-0. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
    doporučená literatura
  • RÖHR, H. Hraniční porucha osobnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-724-8. info
  • HAYDEN, L. T. Spratek. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-375-8. info
    neurčeno
  • LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění. Hradec Králové: Kotva, 2008. ISBN 978-80-902210-0-0. info
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Zvládnout teoreticky vědní obor etopedie jako součást speciální pedagogiky, který se zaobírá výchovou, vzděláváním a výzkumem obtížně vychovatelných jedinců. Dále také studovat a pochopit etiologii vzniku mravních poruch a cesty vedoucí k nápravě. Získat aktuální přehled o funkci státních i nestátních zařízení, které převýchovný proces v různých podobách zajišťují.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.