USESE0009 Německo moderní doby

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2012
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. PhDr. Tomáš Staněk, CSc.
Ústav středoevropských studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem výkladu látky bude podat relativně ucelený nástin stěžejních etap a nejdůležitějších faktů hospodářského, sociálního, politického a kulturního vývoje na území dnešního Německa s důrazem na vybrané problémy nových a nejnovějších dějin.Studenti získají základní poznatky o vývojových tendencích a zvratech, jimiž byla poznamenána minulost historicky se proměňujících společenství, žijících v našem nejbližším sousedství. Otázky, týkající se problematiky starších německých dějin, budou pojednány s ohledem na zvýraznění role obecnějších civilizačních faktorů v dynamice společenských struktur, institucí a idejí v německém sídelním území, zevrubnější pozornost bude věnována jednotlivým tematickým okruhům od sklonku 18. a zejména pak v 19. a 20. století. Kurz umožní studentům seznámit se s klíčovými událostmi i paradigmaty nových a soudobých německých dějin a porozumět tomu, proč a jak se v rozdílné intenzitě a v rozmanitých formách promítají do postojů, jednání a kultury německé společnosti. Práce v semináři vytvoří prostor pro hlubší a konkrétnější ozřejmění některých důležitých faktů německých dějin a názorů, jež se k nim vztahují, zejména v souvislosti s jednotlivými etapami vývoje česko-německých vztahů.
Osnova
  • 1. Vybrané etapy a problémy starších německých dějin 1
    2. Vybrané etapy a problémy starších německých dějin 2
    3. Německo mezi dvěma revolucemi (1789-1848/1850)
    4. Zrod moderního Německa (1850-1890)
    5. Německo mezi velmocemi a první světová válka (1890-1918)
    6. Výmarská republika (1918-1933)
    7. Německý nacionální socialismus a třetí říše (1933-1945)
    8. Rozdělení Německa, "německá otázka" a "studená válka" (1945-1949-1961)
    9. Německé státy a jejich vztahy (1961-1972)
    10. SRN a NDR v druhé polovině 70. a v první polovině 80. let
    11. Na cestě k sjednocení Německa (1985-1990)
    12. Spolková republika Německo po sjednocení (1990 - současnost)
Literatura
    povinná literatura
  • MÜLLER, H. , KRIEGER, K.F. a VOLRATH, H. Dějiny Německa. 2. vydání. Praha: nakl. Lidové noviny, 2004. info
  • KOSTLÁN, A. , MORAVCOVÁ, D. a VANÍČEK, V. Encyklopedie dějin Německa. Praha: nakl. Ivo Železný, 2000. info
  • BOK, V. Přehled německých dějin. 2. vydání. České Budějovice: nakl. Jihočeská univerzita, 1994. info
    doporučená literatura
  • NÁLEVKA, V. Druhá světová válka. Praha: Triton, 2003. info
  • SEIBT, F. Ta stará ošklivá melodie. Několik ohlédnutí za německou historií 1900-1945. Praha: Prostor, 2003. info
  • DEJMEK, J. Československo, jeho sousedé a velmoci ve XX. století (1918-1992). Vybrané kapitoly z dějin čs. zahraniční politiky. Praha: CEP, 2002. info
  • MORAVCOVÁ, D. Evropská politika sjednoceného Německa 1990-1999. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a po, 2000. info
  • JÄCKEL, E. Hitlerův světový názor. Praha-Litomyšl: Paseka, 1999. info
  • Eds. J. Křen a E. Broklová. Obraz Němců, Rakouska a Německa v české společnosti 19. a 20. století. Praha: Karolinum, 1998. info
  • Vztahy Spolkové republiky Německo ke státům střední Evropy od roku 1990. Praha: Karolinum, 1998. info
  • Seibt, F. Německo a Češi. Dějiny jednoho sousedství uprostřed Evropy. Praha: Academia, 1996. info
  • BRADLEY, J.F.N. Dějiny třetí říše. Německo v období nacismu. Praha: Victoria Publishing, 1995. info
  • HAFFNER, S. Od Bismarcka k Hitlerovi. Olomouc: Votobia, 1995. info
  • MANN, G. Dějiny Německa 1919-1945. Praha: Český spisovatel, 1993. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody hodnocení
Test
Ústní zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Seminární práce věnovaná významné události či osobnosti moderních německých dějin.
Ústní zkouška zaměřená na ověření znalostí jak obecného kontextu (terminologie, chronologie), tak konkrétních událostí a procesů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015.