FVP:UPPVPP009 Biologie a fyziologie člověka - Informace o předmětu
UPPVPP009 Biologie a fyziologie člověka
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2013
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Šárka Čížková (přednášející)
PhDr. Šárka Čížková (cvičící) - Garance
- PhDr. Šárka Čížková
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je seznámit studenty se stavbou a fungováním lidského těla z hlediska jednotlivých systémů. Důraz bude kladen na propojení anatomických a fyziologických poznatků takovým způsobem, aby jim sloužily jako základ pro řadu dalších studijních předmětů, především pro obecnou a vývojovou psychologii a pro navazující klinické obory. Jednotlivá témata jsou prezentována v rozsahu odpovídajícím bakalářským studijním oborům nezdravotnického zaměření. SEMINÁŘ Cílem předmětu je seznámit studenty v praktických cvičeních se stavbou a fungováním lidského těla z hlediska jednotlivých systémů. Důraz bude kladen na propojení anatomických a fyziologických poznatků takovým způsobem, aby jim sloužily jako základ pro řadu dalších studijních předmětů, především pro obecnou a vývojovou psychologii a pro navazující klinické obory. Jednotlivá témata jsou prezentována v rozsahu odpovídajícím bakalářským studijním oborům nezdravotnického zaměření. K seminářům lze využít Simulační centrum, které disponuje 6 odbornými laboratořemi a počítačovou učebnou. Centrum je vybaveno nejmodernějšími simulačními modely, modely anatomickými, modely fyziologickými počítači s anatomickými a fyziologickými atlasy v trojrozměrném prostředí, CD ROMy a dalšími didaktickými pomůckami a bude sloužit k praktickému nácviku získaných znalostí.
- Osnova
- PŘEDNÁŠKA
1. Lékařské vědy. Základní orientace na lidském těle. Buňka a její základní charakteristika, tkáň, orgán, orgánová soustava.
2. Pohybový systém, obecná stavba kosti, kostra. Stavba a funkce svalů, svalové skupiny.
3. Krev a krevní oběh. Složení a funkce krve. Stavba a funkce srdce, řízení srdeční činnosti. Krevní a mízní oběh.
4. Dýchací systém. Stavba, funkce a dělení dýchacích cest. Plíce, mechanika dýchání. Zevní a vnitřní dýchání.
5. Trávicí systém. Stavba a funkce trávicího traktu. Trávicí enzymy a jejich funkce.
6. Fyziologie výživy. Regulace tělesné teploty.
7. Močový systém. Vylučování odpadních látek. Kožní ústrojí, stavba a funkce kůže, přídatné orgány.
8. Látkové řízení organismu. Sekrece zevní a vnitřní. Obecná charakteristika žláz s vnitřní sekrecí. Přehled žláz s vnitřní sekrecí, hormonů a jejich účinků.
9. Pohlavní systém. Reprodukční systém a pohlavní vývoj muže a ženy. Fyziologie těhotenství.
10. Receptory. Smyslové orgány.
11. Nervové řízení organismu. Obecná stavba a funkce CNS. Receptory. Stavba a funkce míchy, míšní nervy. Stavba a funkce jednotlivých oddílů mozku. Mozková kůra, analyzátory. Obaly, metabolismus a cévní zásobení CNS.
SEMINÁŘ
1. Základní orientace na lidském těle s využitím simulačních modelů. Buňka a její základní charakteristika, tkáň, orgán, orgánová soustava s využitím didaktických pomůcek v elektronickém prostředí.
2. Pohybový systém. Kostra a klouby. Svalová soustava - demonstrace kostí, kloubů, svalů na anatomických modelech a práce studenta v trojrozměrném elektronickém prostředí. Ukázky nativních rtg snímků lebky, hrudníku, pánve a končetin.
3. Krev, krevní oběh, mízní oběh. Kardiovaskulární systém - demonstrace na modelech. Práce studenta v trojrozměrném elektronickém prostředí. Videozáznam. Ukázky snímků z vazografických vyšetření. Využití simulačních modelů.
4. Dýchací systém - demonstrace na anatomických modelech. Hodnocení funkce dýchacích cest. Plíce, mechanika dýchání - práce s fyziologickým atlasem, v trojrozměrném elektronickém prostředí. Využití simulačních modelů, včetně simulace patologických stavů. Videozáznam.
5. Gastrointestinální systém. Demonstrace vnitřních orgánů na anatomických a fyziologických modelech. Ukázky snímků z kontrastních vyšetření. Tomografie - videozáznam.
6. Fyziologie výživy - práce studentů v simulačním centru s využitím vybraných modelů. Regulace tělesné teploty, metody měření teploty - nácvik, záznamy, využití simulačních modelů, včetně simulace patologických stavů.
7. Urogenitální systém. Demonstrace vnitřních orgánů anatomických modelech a demonstrace retroperitoneálního prostoru na lokálních simulačních modelech, demonstrace katetrizace. Ukázky snímků z kontrastních vyšetření, CT a MRI. Videozáznam.
8. Látkové řízení organismu. Žlázy s vnitřní sekrecí, hormonů a jejich účinků - práce studenta v trojrozměrném elektronickém prostředí, záznam CD ROM.
9. Reprodukční systém a pohlavní vývoj muže a ženy - práce s anatomickými a fyziologickými modely, využití elektronických pomůcek, CD ROM. Fyziologie těhotenství, spontánní porod - simulační centrum, demonstrace na simulačních modelech. Videozáznam.
10. Receptory. Smyslové orgány - práce studenta v elektronickém prostředí, demonstrace na modelech. Vybrané vyšetřovací metody - zraku, sluchu v simulačním centru. Videozáznam.
11. Nervový systém. Demonstrace modelů mozku a míchy. Ukázky nervových struktur na sadách mozkových řezů. Vybrané zobrazovací metody CNS: karotická a vertebrální angiografie, CT, MRI.
12. Demonstrace v
- PŘEDNÁŠKA
- Literatura
- povinná literatura
- ČÍŽKOVÁ, Š. Vybrané kapitoly z funkční anatomie I. Opava: SU FVP v Opavě, ÚPPV, 2009. ISBN 978-80-7248-523-9. info
- MERKUNOVÁ, A. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1521-6. info
- MERKUNOVÁ, A. Základy funkční somatologie (fyziologie). Poznámky k přednáškám. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-09104. info
- HOLIBKOVÁ, A., LAICHMAN, S. Přehled anatomie člověka. Olomouc: Univerzita Palackého,, 2002. ISBN 80-244-0495-8. info
- DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc: EPAVA, 2000. ISBN 80-86297-05-5. info
- doporučená literatura
- eLearningový kurz Somatologie. URL info
- MARIEB, E. N., MALLATT, J. Anatomie lidského těla. Brno: CP Books, a.s., 2005. ISBN 80-251-0066-9. info
- ŠMARDA, J. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-924-0. info
- MYSLIVEČEK, J., TROJAN, S. Fyziologie do kapsy. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-497-7. info
- TURKOVÁ, Z. Somatologie I. a II.: Pracovní sešit pro zdravotnické školy - student. Praha: EUROLEX BOHEMIA s.r.o., 2004. ISBN 80-86432-73-4. info
- JELÍNEK, J. a kol. Biologie a fyziologie člověka a úvod do studia obecné genetiky. Olomouc: Olomouc, 2003. ISBN 80-7182-138-1. info
- TROJAN, S. Lékařská fyziologie. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0512-5. info
- NOVOTNÝ, I., HRUŠKA, M. Biologie člověka pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-819-3. info
- MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0. info
- DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie člověka. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-681-1. info
- Informace učitele
- Zkouška - písemná zkouška v rozsahu přednášek a základní literatury.
Zápočet - prezentace jednoho tématu ve dvojicích a jejich odevzdání, aktivní účast na seminářích.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2013/UPPVPP009