UPPVPP148 Preventive Programs

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2013
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Bc. Martina Kostřicová (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Darina Caloňová
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subjects goal is to teach students how to prepare a preventive program on a selected topic and how to be able to implement it in real life with children of a selected primary school. The realization of the subject will also include video outputs that will provide student with feedback, which will allow to continue to work with the teacher.
Syllabus
  • Working with students will be taught by one teacher. Students will be devided into groups according to their preferences. This will take place in their first lesson and will be based on the individual preventive programs topics selection.
    Topics of preventive programs:
    - Intercultural training programs (MKV)
    - Prevention of addictive substances abuse
    - Extremism (racism, neo-Nazism, xenophobia)
    - Communication and conflict resolution
    - I will not let you hurt me (abuse and misuse)
    - We all know everything about you (facebook, chat, mobile phones), cyberbullying
    - Class groups, class climate
    - Allowed and illegal touching - CAN syndrome
    -I imagine Friendship quite otherwise (bullying).
    The structure of the subject:
    1. Information on the primary prevention issue.
    2. Information on the principles of work with the class.
    3. Preparation of a preventive program in terms of theoretical basis (finding the maximum of most professional information about the selected topic)
    4. Preparation of an interactive part of the prevention program for work with the class.
    5. Practical training in front of other colleagues from the seminar, analysis, feedback
    6. The implementation of the preventive program at a selected elementary school (ensured by the subject guarantor), videotape
    7. Analysis of students performance in the classroom using a video and knowledge of the teacher and other students, for possible modification of the preventive program according to this feedback.
    8. Supervision seminar for all the groups.
Literature
    recommended literature
  • LISÁ, E. A KOL. Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ. Praha: Portál, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7367-746-6. info
  • MIOVSKÝ, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Centrum adiktologie, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
  • STANG, J., MIKOVÁ, Š. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7367-587-5. info
  • MILFAIT, R. Komerční sexualizované násilí na dětech. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-320-8. info
  • PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
  • ERIKSEN, THOMA H. Sociální a kulturní antropologie: Příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál, s.r.o., 2008. info
  • Kolektiv autorů občanského sdružení SANANIM. Drogy - otázky a odpovědi. Praha: Portál, s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7367-223-2. info
  • CÍLKOVÁ EVA, SCHÖNEROVÁ PETRA. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7367-238-6. info
  • ERIKSEN, THOMA H. Antropologie multikulturních společností? Rozumět identitě. Praha: Triton, 2006. info
  • KOLÁŘ M. Bolest šikanování. Praha: Portál, s.r.o., 2005. ISBN 80-7367-014-3. info
  • KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, s.r.o., 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
  • ERKERT A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, s.r.o., 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
  • DANICS, ŠTEFAN. Extremismus : řešení krizových situací. 1. vyd. Praha: Triton, 2003. info
  • CHMELÍK, J. a kol. Mravnost, pornografie, a mravnostní kriminalita. Praha: Portál, s.r.o., 2003. ISBN 80-7178-739-6. info
  • Barša, P. Politická teorie multikulturalismu. Brno: CDK, 2003. info
  • NEŠPOR, K., CSÉMY, L., PRNICOVÁ, H. Jak předcházet problémům s návykovými látkami na základních a středních školách - Příručka pro pedagogy. Praha: Sportpropag, a.s., 1996. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Active participation in seminars and preparation of a preventive program, the ability to work with children, the acquisition of theoretical knowledge of selected socio-pathological phenomena and primary prevention.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Winter 2012, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2013/UPPVPP148