CEVCE001 Seminář k empirickým výzkumům I

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Stanoev, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Oddělení pro rozvoj a řízení projektů – Úsek tajemníka – Děkanát – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminář je zaměřen na rozvoj praktických dovedností v sociálně-vědním výzkumu. Na schopnost studenta samostatně formulovat výzkumný problém, zvolit vhodnou metodu a techniku a techniku výzkumu a seznámit se se základními dovednostmi potřebnými pro provedení sociálně-vědního výzkumu. Výstupy z učení: Plnění praktických úkolů v rámci semináře. Odborné znalosti: Získání základních znalostí v kvalitativních a kvantitativních metodách sběru a analýzy dat. Schopnost kritické práce s informacemi a interpretace dat. Obecná způsobilost: Schopnost podílet se na sociálně-vědním výzkumu v praxi i v rámci dalšího studia. Kompetence: Vhled do problematiky sociálně-vědního výzkumu umožňující vedle základních dovedností provádění výzkumu také schopnost kriticky pracovat s výsledky a závěry sociálně-vědních výzkumů.
Osnova
  • 1. Výzkum začíná v knihovně: problematika vyhledávání informací a dat.
    2. Formulace výzkumné otázky a výzkumného problému. Srovnání kvantitativního a kvalitativního výzkumného paradigmatu.
    3. Problém kritického přístupu k získaným informacím. Desk research.
    4. Problém operacionalizace. Konstrukce dotazníku.
    5. Pilotní výzkum a předvýzkum.
    6. Techniky kvalitativního dotazování I.
    7. Technika kvalitativního dotazování II.
    8. Statistická analýza dat I.
    9. Statistická analýza dat II.
    10. Kvalitativní analýza dat I.
    11. Kvalitativní analýza dat II.
    12. Problém interpretace dat. Prezentace a publikace závěrů.
    13. Zpětná vazba ve vztahu k zadaným cvičením.
Literatura
    povinná literatura
  • SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-141-2. info
    doporučená literatura
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-468-7. info
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-381-9. info
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-485-4. info
  • KOLEKTIV. Metody výzkumu v sociologii (studijní texty). Brno: Masarykova univerzita, 2004. info
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metanalýza dat. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1. info
  • BABBIE, R. The practice of social research. 9th ed. Belmont: Wadsworth, 2001. ISBN 0-534-57474-2. info
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. info
  • PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8. info
  • POPPER, K. R. Logika vědeckých bádání. Praha: Oikomene, 1997. ISBN 80-86005-45-3. info
  • KOLEKTIV. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-311-3. info
  • NOWAK, V. Metodologie sociologických výzkumů. Praha: Svoboda, 1975. ISBN 99-0002-402-X. info
Informace učitele
Aktivní účast na seminářích a plnění na semináři prakticky zaměřených zadaných úkolu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015.