UPPV0006 Seminář ze sociální komunikace v pomáhajících profesích

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Semináře ze Sociální komunikace v pomáhajících profesích navazují na přednášky z daného předmětu, kde jsou témata teoreticky rozpracována a následně v seminářích prakticky osvojována. V seminářích si studenti pomocí vlastní zkušenosti zmapují vlivy osobnostních specifik na komunikaci a vyzkoušejí si techniky rozvíjející verbální a neverbální komunikaci. Dále si studenti v semináři prakticky osvojí aktivní naslouchání, vedení poradenského rozhovoru, efektivní řešení konfliktů a komunikaci ve skupině a práci se skupinovou dynamikou.
Osnova
  • Úvod do sociální komunikace, individuální výstupy.
    Mapování vlivu osobnostních specifik na komunikaci.
    Techniky rozvíjející verbální a neverbální komunikaci.
    Nácvik aktivního naslouchání.
    Rozvoj empatie.
    Efektivní řešení konfliktů a zvládání agrese.
    Nácvik poradenského rozhovoru.
    Trénink komunikace skupině, práce se skupinovou dynamikou, psychohry.
    Rozvoj komunikačních dovedností s pomocí videotréninku.
Literatura
    povinná literatura
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada: Praha, 2005. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P.(eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
  • MIKULAŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
  • MAREŠ, J. (ed.). Komunikace s pacientem, jako aktuální problém školství a zdravotnictví. Hradec Králové: LF UK, 1992. info
    doporučená literatura
  • CANFIELD, J., SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál, 1998. info
  • LUKASOVÁ, E. Logoterapie ve výchově. Praha: Portál, 1997. info
  • PRAŠKO, J., PRAŠKOVÁ, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU, 1995. info
    neurčeno
  • HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. info
  • PORTMANNOVÁ, R. Hry pro posílení psychické odolnosti. Praha: Portál, 1999. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998. info
  • BAKALÁŘ, E. Nové psychohry. Praha: Portál, 1998. info
  • CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie. Praha: Portál, 1998. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. Portál, 1996. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život I., II. Praha: Portál, 1994. info
  • PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha: Argo, 1994. ISBN 80-85794-14-4. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Pozorování
Demonstrace
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Informace učitele
Seminář je ukončen písemnou zápočtovou prací - téma a rozsah určí přednášející.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015.