UPPVBP014 Sociální patologie I

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jitka Skopalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Stanoev, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jitka Skopalová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu v přednáškách je seznámit studující se sociálně patologickými jevy, chováním a jednáním, které se vyskytují ve společnosti a narušují sociální fungování jedinců, skupin a celé společnosti. Důraz je kladen nejen na sociální aspekty vzniku rizikového chování v každodenním životě, ale i na důsledky nežádoucího chování pro jedince, rodinu a společnost a na prevenci sociálně patologického chování a jednání. V rámci předmětu studenti získávají informace o praktickém fungování státních i nestátních organizací, profesionálně řešících sociálně patologické problémy. Obecná část předmětu je zaměřena na základní pojmy, souvislosti a teorie sociálních deviací, speciální část na jednotlivé sociálněpatologické jevy, resp. projevy rizikového chování. Cílem seminářů je ukotvení poznatků z přednášek, diskuse k tématům a schopnost vypracovat seminární práci. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student dovede rozpoznat obsah a podstatu sociální patologie obecně, kritéria pro kategorizaci odchylného chování, umí definovat základní termíny a na tomto základě bude schopen zaujmout kvalifikované stanovisko k libovolnému problému z oblasti sociální patologie. Odborné dovednosti: Student je schopen nejen identifikovat a diagnostikovat uvedené projevy rizikového chování u dětí, mládeže a dospělých, ale i spolurozhodnout o účinném a efektivním opatření; dokáže uplatnit zásady týmové a mezioborové spolupráce při řešení sociálně patologických jevů, má přehled o základních institucích, které se uvedenou problematikou zabývají. Obecná způsobilost: Student pochopí biologické, psychologické a sociální příčiny i podmínky vzniku (a rozvoje) sociálně patologického chování a jednání u člověka a sociálních skupin; pochopí podstatu a vzájemnou podmíněnost opatření, nápravy a prevence, včetně významu interdisciplinární a institucionální spolupráce.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky sociální patologie - teoretické vymezení předmětu. Porucha socializačního procesu (rodina, vrstevníci, škola, komunikační média, sociální klima).
    2. Rizikové chování spojené s informačními technologiemi, prevence rizikové virtuální komunikace.
    3. Obtížné životní situace a jejich důsledky u dětí, mládeže a dospělých.
    4. Děti a mládež jako ohrožená sociální skupina - krize identity, specifické znaky trestné činnosti mládeže.
    5. Poruchy funkcí rodiny, typologie dysfunkčních rodin. Sanace rodiny.
    6. Domácí násilí a prevence; syndrom CAN a jeho prevence.
    7. Šikana nejen ve školním prostředí; násilí na pracovišti - mobbing, boxing.
    8. Suicidalita v České republice.
    9. Problematika skupin se sektářskými rysy.
    10. Vztah socializace a prevence.
    11. Metodika prevence sociálně patologického chování nejen v konkrétních státních resortech, ale i v nestátních institucích.
    12. Možnosti prevence a léčby uvedených projevů rizikového chování.
Literatura
    povinná literatura
  • FIŠER. S., ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3. info
  • KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3. info
  • JEDLIČKA, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích: Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
    doporučená literatura
  • Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy. URL info
  • URBAN, L., DUBSKÝ, J. Sociální deviace. Plzeň: vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2012. ISBN 978-80-7380-397-1. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: TOGA, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. info
  • DOLEJŠ, M. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2642-6. info
  • KAVALIR, A. a kol. Kyberšikana a její prevence- příručka pro učitele. Plzeň: DRAGON PRESS, 2009. ISBN 978-80-86961-78-1. info
  • SOCHŮREK, J. Úvod do sociální patologie. Liberec: TU v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-448-1. info
  • PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3. info
  • Kolektiv autorů:. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
  • SÝKOROVÁ, K., KLIMENTOVÁ, E., KLIMENT, P., FAFEJTA, M., SKOPALOV. Vybrané kapitoly ze sociálních deviací. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-85783-66-5. info
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ. J. Vzpoura deprivantů: nestvůry, nástroje, obrana. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-410-5. info
  • WEISS, P. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-24709-29-5. info
  • MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno:MUPdF, 2002. ISBN 80-210-2511-5. info
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. info
  • LABÁTH, V. a kol. Riziková mládež. Možnosti potenciálních zmien. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-66-4. info
  • ABGRALL, J., M. Mechanismus sekt. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-774-7. info
  • BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-629-3. info
  • SKOPALOVÁ, J. Vybrané kapitoly ze sociálních deviací (studijní text k distančnímu studiu). Olomouc: Univerzita Palackého,, 2000. ISBN 80-244-0146-0. info
  • TYPOVSKÁ, L., SKOPALOVÁ, J., DOPITA, M. Vybrané problémy současné společnosti (studijní text k distančnímu studiu). Olomouc: Vydavatelství UP, 2000. ISBN 80-244-0148-7. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.