UPPVPP148 Preventivní programy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Lucie Šimečková (cvičící)
Garance
Lucie Šimečková
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky tvorby a realizace preventivních programů ve školách. Studenti získají teoretické znalosti z oblasti primární prevence a praktické zkušenosti s využíváním různých metod práce s dětmi i s konkrétními technikami a aktivitami. Důraz je kladen zejména na dovednost náležitě strukturovat preventivní program a na adekvátní volbu aktivit pro dané téma programu a věkovou kategorii cílové skupiny. Součástí praktické přípravy bude vytvoření preventivního programu pro konkrétní oblast rizikového chování, jehož důležitým aspektem bude propojení s praxí. Průběh semináře bude mít výcvikový charakter. Výstup z učení: Na konci kurzu bude mít student přehled o systému a realizaci prevence rizikového chování v resortu školství, bude schopen definovat primární pojmy z oblasti prevence, bude se lépe orientovat ( příp. dokáže vyhledat a zpracovat informace) v problematice rizikového chování dětí, bude znát základní charakteristiku různých typů her a aktivit. Zdokonalí se v komunikačních dovednostech, zejména v technikách dotazování, aktivního naslouchání i v řešení vzniklých situací, dokáže pracovat s motivací, zpětnou vazbou a oceňováním. Na základě nabytých znalostí bude schopen tvůrčí práce v oblasti preventivních aktivit, především při tvorbě preventivních a aktivizačních programů podle potřeby škol.
Osnova
  • 1. Základní informace a pojmy z oblasti primární prevence v resortu školství (systém, účastníci, formy rizikového chování, minimální preventivní program školy)
    2. Práce se třídou (zásady, principy, skupinová dynamika; vytvoření raportu, nastavení pravidel, spolupráce, motivace, zpětná vazba, oceňování aj.)
    3. Hry, aktivity, techniky (rozdělení, charakteristika, využití; výhody, nesnáze, rizika; práce s pomůckami, s příběhy aj.)
    4. Struktura preventivního programu (téma, cílová skupina, aktivity, cíl - klíčové kompetence cílové skupiny)
    5. Tvorba a následná prezentace preventivního programu před ostatními účastníky semináře (rozbor, zpětná vazba)
    6. Realizace preventivního programu v konkrétní třídě základní školy (popř. náslech programu pod vedením jiného realizátora)
Literatura
    povinná literatura
  • MIOVSKÝ, Michal et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3. info
  • MIOVSKÝ, Michal a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. info
  • MIOVSKÝ, Michal et al. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
  • SMÉKALOVÁ, Etel et al. Studijní texty pro metodiky prevence sociálně patologických jevů. Olomouc: V nakl. Albert vydala katedra psycholo, 2007. ISBN 978-80-7326-118-4. info
  • NEŠPOR, K. Metodika prevence ve školním prostředí. Praha: Fontis pro MŠMT, 2003. info
    doporučená literatura
  • ŠIRŮČKOVÁ, M., MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., GABRHELÍK, R. a kol. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2012. info
  • MARTANOVÁ, Veronika a kol. Standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-75-0. info
  • KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5. info
  • KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3. info
  • NEŠPOR, K., CSÉMY, L. & PERNICOVÁ, H. Zásady efektivní primární prevence. Praha: Sportpropag, 1999. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Pozorování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Individuální konzultace
Laboratorní praktika
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Získání teoretických znalostí o vybraných sociálně patologických jevech a rizikovém chování, vytvoření preventivního programu, aktivní účast na semináři, spolupráce, otevřenost, motivovanost.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.