UVSRPVK080 Komunikace

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu je koncipován tak, aby seznámil studenty se základními pojmy v teorii komunikace. Vede k zamýšlení se nad proměnnými, které komunikaci ovlivňují. Student by měl znát hlavní zásady teorie komunikace. Rozlišíme roviny komunikace, charakterizujeme verbální a neverbální komunikaci. Všechna témata budou směřovat ke vnímání komunikace druhých lidí, zpětnovazebné kontrole vlastní komunikace a ovládání řeči těla. Student bude seznámen s vedením rozhovoru. Soustředíme se i na konfliktní situace a jejich možná řešení. Věnujeme se také možnostem vyjednávání, přípravě projevu, možnosti přesvědčování a vedení porady. Zaměříme se rovněž na problémy komunikace s příslušníky menšin. Společné úsilí by mělo směřovat k účelnému využívání komunikativních dovedností a zásad zdravé komunikace. Cílem je rozvíjení schopností komunikovat tak, aby naše komunikace dosahovala žádoucí efekt v konkrétním komunikačním kontextu. Pro komunikaci užíváme témata, která vycházejí z aktuálních problémů ve společnosti nebo ze zájmu studentů. Předmět je určen pouze studentům ÚVSRP.
Osnova
  • 1. Základní pojmy - oblasti komunikace, modely komunikace, komunikační šumy. Kom. Kompetence.
    2. Modality komunikačního kontextu - fyzické, kulturní, psychologické.
    3. Způsoby komunikace. Obsahová, prožitková a vztahová rovina komunikace.
    4. Neverbální komunikace - mimika, haptika, proxemika, posturologie, kinezika.
    5. Neverbální komunikace - paralingvistika, komunikace prostřednictvím předmětů.
    6. Slovní komunikace - vnímání, naslouchání, verbální sdělení. Vedení rozhovoru.
    7. Příprava veřejného projevu a jeho přednes. Vedení porady.
    8. Konflikt porozumění konfliktu, přístupy ke konfliktu, způsoby řešení konfliktu .
    9. Vyjednávání a úloha mediátora. Dohoda. Účinná argumentace. Přesvědčování.
    10. Komunikační modely - teorie her, komunikační typy podle V. Satirové, transakční analýza, systémový přístup, neurolingvistické programování, asertivita.
    11. Základní pravidla zdravé komunikace. Funkční a nefunkční komunikace, komunikační zlozvyky. Komunikace s příslušníky menšin. Chyby při komunikaci. Poruchy v interpersonální komunikaci. Týmová spolupráce.
Literatura
    povinná literatura
  • PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Přístupy-dovednosti-poruchy. Praha: Grada, 2005. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002. info
  • PEASE, A. Řeč těla. Praha: Portál, 2001. info
  • DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • ČAKRT, M. Konflikty v řízení a řízení konfliktu. Praha: Management Press, 2000. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Aktivní účast v sebezkušenostně vedených seminářích.
Písemný test zaměřený na ověření teoretických (oblasti a způsoby komunikace, proměnné komunikačního kontextu, verbální a neverbální komunikace) a praktických dovedností (vedení rozhovoru, způsoby řešení konfliktu, prezentace projevu).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.