UODK010 Ošetřovatelský proces a potřeby člověka

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2015
Rozsah
Přednáška 7 HOD/SEM, Cvičení 7 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Kačorová, PhD. (přednášející)
Mgr. Jana Kačorová, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Kačorová, PhD.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s poznatky o vztahu ošetřovatelství k požadavkům nového tisíciletí na systémový (vědecký, celostní) přístup. Objasněn je pojem funkční gramotnost ve znalostní společnosti a vedení studentů k získávání znalostí, dovedností a kompetencí k efektivnímu řešení problémů a situací v osobním i pracovním životě. Předmět objasňuje počátky systémového přístupu v ošetřovatelství - vznik ošetřovatelského procesu (myšlenkového algoritmu řešení problému). Charakterizovány jsou jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu od získání infrmací, až po vyhodnocení dosaženého výsledku (změna nebo zlepšení zdravotního stavu pacienta). Popsány jsou vybrané potřeby a základní pocity neuspokojených potřeb, na které se zaměřuje ošetřovatelská diagnostika. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v problematice systémového vymezení ošetřovatelství (filozofii, hodnotách, symbolech, metaparadigmatu, paradigmatu) a metodologii - ošetřovatelském procesu včetně diagnostiky a klasifikace ošetřovatelských diagnóz NANDA International. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student umí charakterizovat systémové prvky ošetřovatelství. Orientuje se v problematice koncepčních modelů a teorií a fázích ošetřovatelského procesu. Umí charakterizovat jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu a základní součásti ošetřovatelské dokumentace. Odborné dovednosti: Student umí při sestavování ošetřovatelské anamnézy rozlišovat subjektivní a objektivní údaje a správně je dokumentovat. Umí diagnostikovat ošetřovatelské problémy a standardně pojmenovat podle taxonomie NANDA, naplánovat ošetřovatelskou péči, volit vhodné ošetřovatelské zásahy a vyhodnocovat dosažené výsledky. Obecná způsobilost: Student dokáže samostatně vytvořit komplexní kazuistiku (potenciálně zdravého i nemocného) člověka. Kompetence: Student si získanou schopnost pracovat metodou ošetřovatelského procesu bude v dalším studiu a klinické praxi prohlubovat a zdokonalovat.
Osnova
  • 1. Systémový základ ošetřovatelství (systémovost a funkční gramotnost, systémovost v ošetřovatelství, vymezení oboru ošetřovatelství).
    2. Koncepční modely a teorie - obecně (příčiny vzniku ošetřovatelských modelů a teorií, ujasnění pojmů, odlišnost koncepčních modelů a teorií, součásti modelů v ošetřovatelství, kategorie modelů v ošetřovatelství, standardní model ošetřovatelství).
    3. Ošetřovatelský proces - vznik a vývoj (vývoj teorie ošetřovatelského procesu, ošetřovatelský proces - standard ošetřovatelské praxe).
    4. Ošetřovatelský proces - fáze (systematické posouzení/assessment, diagnostika, stanovení cílů, plánování, realizace, vyhodnocení výsledků).
    5. Kritické myšlení - předpoklad efektivity ošetřovatelského procesu (klíčové kompetence sester, pojem kritické myšlení, kritické a kreativní myšlení, bariéry kritického myšlení, hlavní schopnosti kriticky myslící sestry).
    6. Metodika tvorby kasuistik ( předpoklady na straně studenta, předpoklady na straně klienta/pacienta, co posuzuje vyučující, vodítko k sestavení ošetřovatelské anamnézy).
    7. Potřeby člověka - fenomenologie chování (potřeby: fyziologické, jistoty a bezpečí, autonomie, informací, úspěchu, ovládat druhé, zdraví, uspokojování lidských potřeb - základní úkol ošetřovatelství).
    8. Maslowova hierarchie potřeb (Abraham H. Maslow, pojetí motivace a lidských potřeb podle Maslowa).
    9. Ošetřovatelská diagnostika neuspokojených potřeb pacientů (ošetřovatelské problémy - celostní reakce pacienta, rozlišení pojmů: potřeba, problém, ošetřovatelská diagnóza, diagnostický proces, ošetřovatelská diagnostika).
    10. Klasifikační systém ošetřovatelských diagnóz (vznik nové terminologie v ošetřovatelství, současné klasifikační systémy v ošetřovatelství, taxonomie I a taxonomie II, přehled ošetřovatelských diagnóz NANDA International 2009 - 2011).
Literatura
    povinná literatura
  • MASTILIAKOVÁ, D. Duchovní potřeby a duchovní péče. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Ošetřovatelský proces - metoda ošetřovatelské praxe. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • HERDMAN, T. H. NANDA International Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2009-2011. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
    doporučená literatura
  • ALFARO-LeFEVRE, R. Applying Nursing Process: A tool for critical thinking. 6th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2006. info
  • ALLIGOOD, M. R., TOMEY, A. M. Nursing Theorists and Their Work. St. Louis: Elsevier, 2010. ISBN 978-0323-05641-0. info
  • GORDON, M. Manual of Nursing Diagnosis. Canada: Jones and Bartlett Publisher, 2009. ISBN 978-07637-7185-0. info
  • JOHNSON, M., BULECHEK, G. a kol. NANDA, NOC, and NIC Linkages. Nursing Diagnoses, Outcomes & Interventions. St. Louis: Mosby Elsevier, 2006. ISBN 0-323-03194-3. info
Informace učitele
Řízené samostudium s průběžným ověřováním dosažených znalostí.
Vytvoření dvou kazuistik (potenciálně zdravého a nemocného člověka) podle struktury "funkčních typů zdraví".
Dva závěrečné písemné elektronické testy - u každého minimální úspěšnost 80% (zápočtový test a písemná zkouška).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018.