UPPVBK068 Preventivní programy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2015
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Lucie Šimečková (přednášející)
Garance
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky tvorby a realizace preventivních programů ve školách. Studenti získají teoretické znalosti z oblasti primární prevence a praktické zkušenosti s využíváním různých metod práce s dětmi i s konkrétními technikami a aktivitami. Důraz je kladen zejména na dovednost náležitě strukturovat preventivní program a na adekvátní volbu aktivit pro dané téma programu a věkovou kategorii cílové skupiny. Součástí praktické přípravy bude vytvoření preventivního programu pro konkrétní oblast rizikového chování. Průběh semináře bude mít výcvikový charakter.
Osnova
  • 1. Základní informace a pojmy z oblasti primární prevence v resortu školství (systém, účastníci, formy rizikového chování, minimální preventivní program školy)
    2. Práce se třídou (zásady, principy, skupinová dynamika; vytvoření raportu, nastavení pravidel, spolupráce, motivace, zpětná vazba, oceňování aj.)
    3. Hry, aktivity, techniky (rozdělení, charakteristika, využití; výhody, nesnáze, rizika; práce s pomůckami, s příběhy aj.)
    4. Struktura preventivního programu (téma, cílová skupina, aktivity, cíl - klíčové kompetence cílové skupiny)
    5. Tvorba preventivního programu a jeho následný rozbor


Literatura
    povinná literatura
  • Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních č.j. 21291/2010-28. info
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. info
  • MIOVSKÝ, Michal et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3. info
  • MIOVSKÝ, Michal a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. info
  • MIOVSKÝ, Michal et al. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4. info
  • SMÉKALOVÁ, Etel et al. Studijní texty pro metodiky prevence sociálně patologických jevů. Olomouc: V nakl. Albert vydala katedra psycholo, 2007. ISBN 978-80-7326-118-4. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-5612-4. info
    doporučená literatura
  • www.adiktologie.cz. info
  • www.mkv.cz. info
  • www.msmt.cz. info
  • www.odyssea.cz. info
  • www.osv.cz. info
  • www.prevence-info.cz. info
  • www.rvp.cz. info
  • www.sikana.org. info
  • ŠIRŮČKOVÁ, M., MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., GABRHELÍK, R. a kol. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2012. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0. info
  • HERGETOVÁ, A. et al. Zavádění preventivních opatření proti rizikovému chování ve škole. Praha: NÚ pro vzdělávání, šk. poradenské zařízen, 2012. ISBN 978-80-87652-69-5. info
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5. info
  • LISÁ, E. et al. Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-746-6. info
  • SMOLÍK, J. Subkultury mládeže. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7. info
  • MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5. info
  • KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80251-2562-5. info
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie : analýza příčin a možností ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3. info
  • PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
  • Instruktoři Brno. Fond her. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80251-1675-3. info
  • CÍLKOVÁ, E., SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6. info
  • FRANC, D. et al. Učení zážitkem a hrou. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9. info
  • VALIŠOVÁ, A. Kominkace a vzájemné porozumění: Hry pro dospívající. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0842-6. info
  • KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
  • BENDL, S. Ukázněná třída. Praha: TRITON, 2005. ISBN 80-7254-624-4. info
  • ERKERT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3. info
  • CHMELÍK, J. et al. Mravnost, pornografie, a mravnostní kriminalita. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-739-6. info
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-0809. info
  • HOPE, S. et al. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6. info
  • EYRE, L., EYRE, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-360-9. info
  • BAKALÁŘ, E. Předposlední psychohry. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-447-8. info
  • HRKAL, J. et al. Zlatý fond her II. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-660-8. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-93-3. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
  • CHARLES, A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-601-2. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Pozorování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Individuální konzultace
Laboratorní praktika
Interaktivní aktivity
Metody hodnocení
Písemný test
Zápočet
Seminární práce
Informace učitele
Získání teoretických znalostí o vybraných sociálně patologických jevech a rizikovém chování, vytvoření preventivního programu, aktivní spolupráce, otevřenost, motivovanost.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.