UPPVKP027 Odborná praxe I

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2015
Rozsah
Cvičení 72 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem Odborné praxe I je seznámení studenta se zásadami, principy a organizací práce ve vybraném zařízení (školní družina, školní klub, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, dům dětí a mládeže, centrum a středisko volného času, dětský domov, zařízení typu FOD Klokánek), kde studenti zajišťují volnočasové aktivity a aplikují tak v praxi získané znalosti z oblasti vedení skupiny, stanovení pedagogických cílů, volby a realizace pedagogických metod a forem práce s dětmi a mládeží, a to s ohledem na pedagogické a psychologické zákonitosti vývoje dětí a mládeže. Odborná praxe I poskytne studentovi prostor pro seznámení s konkrétními problémy praxe v daném zařízení a jeho organizací. Naučí studenta uplatňovat výchovné principy, metody a metodické postupy při práci s cílovou skupinou při realizaci volnočasových aktivit, reagovat na aktuální potřeby dětí nebo problémové situace. Student se bude aktivně zapojovat do pedagogických oblastí činnosti daného zařízení, seznamovat se s výchovným a vzdělávacím programem, který v zařízení probíhá. Studentovi bude umožněno realizovat vlastní návrh činností pro danou cílovou skupinu, bude se účastnit jednání se zákonnými zástupci dětí (s jejich souhlasem) daných zařízení apod., podílet se na asistenci při výchovných, příp. výukových činnostech. Smyslem je připravit studenta na to, aby byl schopen samostatně připravit a realizovat volnočasový program a posléze provést jeho vyhodnocení, příp. realizovat vyučovací a doučovací aktivity.
Osnova
  • Odborná praxe se skládá z vlastní odborné praxe a konzultací. Na konzultacích budou studenti moci reflektovat své zkušenosti z jednotlivých zařízení. Jeho součástí bude také metodické vedení studentů v přípravě na přímou práci s klienty.
    Konzultace budou probíhat ve skupině pod vedením kvalifikovaného garanta praxe.
    Budou zaměřeny na rozšíření teoretických znalostí a především praktických zkušeností z oblasti prevence sociálně patologických jevů v jednotlivých typech zařízení. Konzultace budou sloužit k analýze nestandardních situací a hledání vhodného postupu jejich řešení.
    Obsahová náplň konzultací se bude odvíjet podle výsledků praxe studentů v jednotlivých týdnech a zařízeních.
    1. Úvodní informace k praxi.
    2. Charakteristiky zařízení a jejich srovnání z hlediska náplně práce a cílové skupiny.
    3. Metodika herních činností a aktivit v rámci praxe.
    4. Možnosti prevence sociálně patologických jevů v jednotlivých typech zařízení.
    5. Průběžná příprava aktivit v rámci praxe (časová dotace, struktura a obsah přípravy, práce se skupinou?)
    6. Možnosti řešení nestandardních situací.
    7. Analýza a hodnocení realizovaných praxí.
Literatura
    povinná literatura
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1. info
  • KALHOUS, Z, OBST, O., et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění: diagnostické, výchovné a profesionální modely. Hradec Králové: Kotva, 2008. ISBN 978-80-902210-6-2. info
  • PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6. info
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-2441-075-3. info
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. info
  • ŠVEC, C., FIALOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 2002. ISBN 80-210-2698-7. info
  • NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-405-2. info
  • ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-931-87-7. info
  • ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her. Praha: Leprez, 1998. ISBN 80-86061-13-2. info
    doporučená literatura
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-426-7. info
  • ČINČERA, J. Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0. info
  • FRANC, D., ZOUNKOVÁ, D., MARTIN, A. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9. info
  • DOLEŽALOVÁ, E. Hry na dětské tábory. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0702-0. info
  • BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně a venku. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-618-7. info
  • HRKAL, J.; HANUŠ, R. Zlatý fond her. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-660-8. info
  • VIEHOFFOVÁ, H., REUYSOVÁ, E. Jak s dětmi trávit volný čas. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-412-5. info
  • SPOUSTA, V., et al. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1007-X. info
  • OLIVOVÁ, V. Lidé a hry: historická geneze sportu. Praha, 1979. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Zápočet bude udělen za:
" aktivní účast na řízených konzultacích s povinnou účastí,
" kladné hodnocení praxe ze zařízení, splnění rozsahu a obsahové náplně praxe,
" písemně zpracovaný deník praxe.
Zápočet bude udělen na konci semestru cvičícím pedagogem.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018.