UPPVPP090 Úvod do genderstudies pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2015
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Obsahem předmětu je vývoj názorů na ženu a její postavení ve společnosti v průběhu evropských dějin od antiky až do současnosti, a to hlavně v obdobích, kdy se genderová problematika dostala do centra teoretických diskusí. V přednáškách je kladen důraz na zprostředkování různých podob, teoretických rámců a východisek chápání genderu a genderových vztahů s cílem poskytnout studujícím širší historicko-teoretický kontext problematiky, nevyhnutný pro pochopení současného stavu a získání schopnosti kvalifikovaně používat genderovou analýzu v praxi (což bude obsahem navazujícího předmětu Gender Studies) Teoretická východiska zahrnují mytologické představy, filozofické koncepce, teologické pojetí, zčásti i pojetí psychoanalytické. Studující se seznámí také s dějinami ženského hnutí ve světě a u nás. SEMINÁŘ Semináře jsou prakticky zaměřeny. Cílem semináře je zvyšování genderové citlivosti studujících, tj. jejich schopnost uvědomit si genderový aspekt jejich života a profese. Seminář je zaměřen na diskusi o praktických důsledcích a projevech genderové nerovnosti v rodině a společnosti, a to tak, aby byli studující schopni pochopit jejich příčiny a patologické důsledky, se kterými se setkávají v praxi. V semináři studenti a studentky referují o aktuálních problémech z hlediska genderové nerovnosti v současné české společnosti a v následné diskusi jsou vedeni k utvoření si vlastního argumentovaného názoru na příčiny, důsledky a možná řešení přetrvávajících problémů.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Žena v před-řecké a řecké mytologii.
    2. Názory řeckých filozofů na ženu a muže: Platón a Aristoteles. Teoretická argumentace genderové nerovnosti/versus rovnosti.
    3. Názory na ženu v Bibli. Dvě koncepce stvoření, žena jako obraz boha a jako zdroj prvotního hříchu. Dualita Evy/ Marie.
    4. Hon na čarodějnice a jeho genderový aspekt. Lidové představy, vědění žen.
    5. Hon na čarodějnice a jeho genderový aspekt. Teologický koncept, žena jako nástroj ďábla.
    6. Francouzská revoluce z genderového hlediska: svoboda, rovnost, bratrství.
    7. Názory J. J. Rousseaua na "přirozenost" ženy a muže, reakce M. Wollstonecraft v díle Obrana práv ženy.
    8. Freudovy názory na odlišný psychický vývoj dívek a chlapců, feministická reakce.
    9. Teoretický koncept genderu v díle S. de Beauvoir Druhé pohlaví.
    10. Stručné dějiny feminizmu ve světě: první vlna
    11. Stručné dějiny feminizmu ve světě: druhá vlna
    12. Dějiny feminizmu u nás, příspěvek T. G. Masaryka.
    13. Zaplnit bílá místa: zapomenuté vědkyně a filozofky, důvody jejich exkluze.
    SEMINÁŘ
    1. Promítání dokumentárního filmu Olgy Sommerové: O čem sní ženy.
    2. Genderová socializace v rodině a ve škole.
    3. Genderové role a stereotypy. Prostředky jejich upevňování (reklama, média, populární kultura, atd.)
    4. Genderové role a stereotypy. Prostředky jejich dekonstrukce (problematika homosexuality, queer, transexuality, atd.)
    5. Současná česká rodina z hlediska genderu (dělba práce v rodině, otcovství a mateřství)
    6. Postavení žen v jednotlivých náboženstvích.
    7. Diskriminace žen v současné společnosti: trh práce
    8. Diskriminace žen v současné společnosti: reprezentace v politice
    9. Instituce, iniciativy, prostředky a legislativní rámec prosazování genderové rovnosti v České republice
    10. Patologické důsledky genderové nerovnosti: genderově podmíněné násilí (domácí násilí na ženách, znásilnění).
    11. Genderově podmíněný jazykový obraz světa: současné diskuse o genderu a jazyce.
    12. Institucionalizace Gender Studies v ČR, současný stav.
    13. Závěrečná diskuse.
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÁ, Z. Úvod do Gender Studies. Otázky rodové identity. Slezská univerzita v Opavě: Fakulta veřejných po, 2009. ISBN 978-80-7248-528-4. info
  • BOCKOVÁ, G. Ženy v evropských dějinách od středověku po současnost. Praha: Lidové noviny, 2007. ISBN 978-80-7106-494-7. info
  • Abc feminismu. Brno, 2004. ISBN 10-80-903228-3-2. info
  • VODÁKOVÁ, A., VODÁKOVÁ, O. Rod ženský. Praha: SLON, 2003. ISBN 80-86429-18-0. info
  • RENZETTI, C. M., CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2. info
  • Open Society Fund. Společnost žen a mužů z aspektu gender. Praha, 1999. info
    doporučená literatura
  • Ennenová, E. Ženy ve středověku. Praha 2002. info
  • SKÁLOVÁ, H. (ED.). Genderovou optikou: zaměřeno na český vzdělávací systém. Praha: Gender Studies, 2008. ISBN 978-80-86520-28-5. info
  • KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ, B., et al. Obrazy ženství v náboženských kulturách. Praha: Paseka, 2008. ISBN 978-80-7185-890-4. info
  • KALNICKÁ, Z. Filozofky v dějinách evropské filozofie. Ostrava, Ostravská univerzita, Filozofická fakul, 2007. ISBN 978-80-7368-324-5. info
  • OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6. info
  • BADINTER, E. Identita muža. Aspekt, 1999. info
  • HORSKÁ, P. Naše prababičky feministky. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 978-80-7368-324-5. info
  • OATES-INDRUCHOVÁ, L. (ed.). Dívčí válka s ideologií (Klasické texty angloamerického feministického myšlení),. Sociologické nakladatelství Praha, 1998. info
  • LEVACK, P. B. The Witch-Hunt in Early Modern Europe. 2. ed. London and New York: Longman, 1995. ISBN 978-0-582-08069-0. info
  • DE BEAUVOIR, S. Druhé pohlaví. Praha: Orbis, 1967. info
Informace učitele
Zkouška - nastudování přednášek a základní literatury
Zápočet pro prezenční formu - seminární práce, docházka
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018.