FVP:UOSP069 Multikulturní ošetřovatelství - Informace o předmětu
UOSP069 Multikulturní ošetřovatelství
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2016
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jana Kačorová, PhD.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- UOSP010 Teorie ošetřovatelství
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Seznamuje s potřebou multikulturního přístupu v péči o individuální potřeby člověka, respektování práva na vlastní kulturní hodnoty, víru a přesvědčení.
- Osnova
Obsahové zaměření seminárních a praktických cvičení:
1. Klíčová slova z oblasti multikulturního ošetřovatelství.
2. Transkulturní ošetřovatelství a globalizace zdravotní péče.
3. Faktory ovlivňující transkulturní ošetřovatelství.
4. Kulturní ošetřovatelské zhodnocení - metodou ošetřovatelského procesu.
5. Model Leiningerové - kulturní péče.
6. Cizinci v České republice a otázky integrace a zdravotní péče.
7. Standardy transkulturního ošetřovatelství.
8. Zásady interakce s klienty z různých kulturních a etnických skupin.
9. Aplikace kulturně specifických modelů (Gigerové a Davidhizarové; Andrews a Boyle; aj.).
10. Kazuistiky - z klinické praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- KOLEKTIV AUTORŮ. Česká společnost na prahu vstupu do Evropské unie a její odraz ve zdravotnické praxi. Podpora multikulturního ošetřovatelského přístupu v celoživotním zdravotnickém vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. info
- KOLEKTIV AUTORŮ. Implementace multikulturní variability do kulturní identity české společnosti a její odraz ve zdravotnické praxi: Podpora multikulturního ošetřovatelského přístupu v celoživotním zdravotnickém vzdělávání u nelékařských oborů. Slezská univerzita v Opavě, 2007. info
- KOLEKTIV AUTORŮ. Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče. Respektování jejich transkulturní/multikulturní odlišnosti v rámci Českého právního řádu. Implementace multikulturního přístupu do výuky ošetřovatelství. 2003. Ostrava:Repronis. info
- IVANOVÁ, K. - ŠPIRUDOVÁ, L. - KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2005. info
- doporučená literatura
- GEISSLER, E.M. Mosby´s Pocket Guide to Cultural Assessment. 2nd ed. St. Louis: Mosby 1998. info
- ŠPIRUDOVÁ, L., TOMANOVÁ, D. - KUDLOVÁ, P. - HALMO, R. Multikulturní ošetřovatelství II. 1.Praha: Grada, 2006. info
- ANDREWS, M. M. - BOYLE, J. S. Transcultural Concepts in Nursing care. 3rd. ed. Philadelphia: Lippincott, 1999. info
- ADAMCZYK, R. Anglický jazyk III. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- ŠPIRUDOVÁ, L. Multikulturní ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. My a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001. Praha: Portál, 2001. info
- Informace učitele
- Požadavky k zápočtu:
80 % aktivní účast na seminářích (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností)
Písemný test, minimálně 80 % úspěšnost
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2016/UOSP069