UVSRPVD104 Teorie a metodologie vědy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2016
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést posluchače do zdrojů poznávání, zvláště vědeckého. Je diskutována role vědy jako teoretického systému, úloha faktů a dat ve vědě, rovněž problematika legitimizace vědeckých poznatků a základních problémů v současné teorii a metodologii vědy.
Osnova
  • 1. Věda jako forma vědění. Předvědecké, nevědecké a vědecké poznání
    2. Vědecké vědění a výzkum. Typy výzkumu: teoretický, empirický; Základní, aplikovaný
    3. Jednotná věda nebo mnohost věd? Rozdíl sociálních a přírodních věd
    4. Sociální funkce vědy a bádání sociálního předmětu. Vědecké vědění a laická zkušenost. Teorie reflexivní modernizace
    5. Pravda a hodnoty nebo pravda versus hodnoty? Věda a problém moci. Historické příklady. Soudobé příklady: veřejná sociologie, feministická sociální věda, epistemologie stanoviska. Otázky aplikace vědeckých poznatků v praxi
    6. Fakta a data, subjektivita a objektivita, význam
    7. Jazyk přirozený a vědecký. Výstavba vědeckého jazyka, funkce: ekonomie, exaktnost. Sociologický výzkum jako překladatelství a problém neurčitosti překladu. Tvorba a povaha vědeckých textů
    8. Paradigmata ve vědě. Multiparadigmatický charakter sociálních věd
    9. Změna vědeckých teorií a střídání paradigmat. Historické příklady. Směrem k současným výzkumům. Integrovaný přístup
    10. Hypotéza ve vědě jako druh teoretického výroku. Druhy hypotéz, způsob ověřování
    11. Ověřování teorie. Verifikace a falzifikace. Ověřování logické: dedukce, indukce, analogie. Ověřování empirické: pozorování, experiment. Výklad událostí, kritéria
    12. Kvantitativní výzkumná strategie: objektivnost a měření. Elementy procesu vědeckého poznání v kvantitativní strategii. Konceptualizace, operacionalizace, indikátory a znaky. Problematika měření ve vědách o člověku
    13. Kvalitativní výzkumná strategie: subjektivita a význam. Elementy procesu vědeckého poznání v kvalitativní strategii
Literatura
    povinná literatura
  • JANÁK, D., M. STANOEV, V. KULHAVÝ. Teorie a metodologie vědy. (studijní opora). Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě., 2015. info
  • FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0. info
    doporučená literatura
  • MARVAN, T. Otázka významu. Cesty analytické filosofie jazyka. Praha: Togga, 2010. info
  • FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5. info
  • KUHN, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH, 1997. info
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata v rozsahu 9 hodin. Kombinovaná část studia je zprovozněna v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/, kde probíhají jednotlivé tutoriály podle přehledu probírané látky a pod vedením vyučujícího. Toto prostředí poskytuje rovněž studentům individuální konzultace vybraných problémových celků. Pro výuku je určena a připravena elektronická studijní opora se zadanými úkoly.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019.