UODP028 Komunikace v ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2017
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM, Seminář 20 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními postupy při komunikaci se zdravotně postiženými, sociálně postiženými a handicapovanými jedinci, znát priority při správně vedené komunikaci zdravotníků. Předmět popisuje mimo komunikace s jednotlivci také význam empatie v komunikaci a význam zrcadlení v komunikaci. Největší pozornost je věnována nácviku komunikace s osobami s jednotlivými handicapy. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v problematice komunikace s lidmi s jednotlivými handicapy, správně vedené komunikaci se starým člověkem, s dítětem, s člověkem trpícím bolestí. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student umí popsat a vysvětlit jednotlivé aspekty komunikace s klienty/pacienty s různými typy handicapů a všech věkových kategorií. Je schopen navrhnout vhodný způsob komunikace. Odborné dovednosti: Student je schopen použít správně zvolenou metodu komunikace u osob s různými typy handicapů a všech věkových kategorií. Obecná způsobilost: Student se dokáže rozhodnout samostatně a odpovědně zvolit správný typ komunikace s lidmi s jednotlivými výše zmíněnými handicapy. Kompetence: Absolvent zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám a jejich příbuzným potřebné informace v přiměřené formě z hlediska svých kompetencí a stará se o to, aby tyto informace byly srozumitelné a aby mohl dosažené výsledky v informovanosti klientů/pacientů vyhodnotit. Student si získanou schopnost komunikace s jednotlivcem i skupinou klientů/pacientů bude v dalším studiu a klinické praxi prohlubovat a zdokonalovat.
Osnova
  • 1. Komunikace - základní definice a pojmy.
    2. Komunikace se sluchově postiženým klientem; vedení, oslovování, znaková řeč.
    3. Komunikace se zrakově postiženým klientem, vedení, pohyb v prostoru, oslovování na veřejnosti.
    4. Komunikace s klientem trpícím bolestí. Bolest akutní a bolest chronická a její vliv na komunikaci.
    5. Komunikace ve fázi ztráty, sdělování pravdy.
    6. Komunikace a vytváření zdravých mezilidských vztahů; sdělování srdečnosti, respektu, upřímnosti.
    7. Zrcadlení v komunikaci, techniky zrcadlení. Odevzdávaní zpětné vazby v komunikaci, pozitivní zpětná vazba a negativní zpětná vazba.
    8. Empatie ve zdravotnické komunikaci. Empatické chování.
    9. Komunikace se starým člověkem. Vliv omezené senzorické percepce na komunikaci ve starším věku.
    10. Komunikace s dítětem. Specifika komunikace dle věku dítěte. Komunikace s dospívajícím.
    11. Komunikace s dospělým klientem, komunikace při vzdělávání dospělého klienta. Rozdíly v komunikaci mužů a žen.
Informace učitele
Požadavky k zápočtu: zpracování vybraného tématu v rozsahu 5 - 7 stran a jeho obhajoba.
Požadavky ke zkoušce: písemný test.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018.