UPPVBP083 Case Study Seminar

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2017
Extent and Intensity
0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites
Knowledge and skills of interviewing, use of active listening in communication and effective communication.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aims of subject (annotation) The aim of the exercise is to teach students to adequately describe the case, write a concise casuistry. Next, the flexibility to react on the personality of a particular client in developing the case studies so that though the difference of personality matches the final result of work of the task assigned to the students. Students will learn how to make conclusions from individual casuistry, discuss and present the case using an adequate written record of casuistry.
Syllabus
  • Overview of topics
    1. Familiarization with subject content, objectives and organization of teaching.
    2. Case report - processing in various fields (education, psychology, social work, etc.).
    3. The structure of case studies, formulation method, case study presentation, the discussion.
    4. A case study - an analysis of individual components.
    5. Case report prepared by students - presentation, discussion, analysis.
    6. Case report prepared by students - presentation, discussion, analysis.
    7. Case report prepared by students - presentation, discussion, analysis.
    8. Case report prepared by students - presentation, discussion, analysis.
    9. Case report prepared by students - presentation, discussion, analysis.
    10. Case report prepared by students - presentation, discussion, analysis.
    11. Case report prepared by students - presentation, discussion, analysis.
    12. Final evaluation of outcomes.
Literature
    required literature
  • HUČÍK, J. HUČÍKOVÁ,A. Kazuistika v sociálnej práci. Bratislava : VŠZaSP sv. Alžběty, 2010. ISBN 978-80-89271-66-5. info
  • HUČÍK, J. HUČÍKOVÁ,A. Kazuistika ve špeciálnej pedagogike. Prešov : Prešovská univerzita v Prešově, 2010. ISBN 978-80-555-0143-7. info
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. info
  • HRABAL, V. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5. info
    recommended literature
  • SVOBODA, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0. info
  • TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch: [rodina jako sociální děloha]. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-561-5. info
  • GELDARD, K. Dětská psychoterapie a poradenství. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-476-2. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. info
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I: vybrané problémy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-215-6. info
  • SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. info
  • BAŠTECKÁ, B. Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-735-3. info
  • HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolínum, 2002. ISBN 80-246-0319-5. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
  • BAŠTECKÁ, B., GOLDMAN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4. info
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-282-2. info
  • TRPIŠOVSKÁ, D. Psychologická diagnostika pro učitele. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 1997. ISBN 80-7044-159-3. info
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko psychologická diagnostika. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogi, 1995. ISBN 80-7040-143-5. info
  • DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85467-06-2. info
  • KONDÁŠ, O., KRATOCHVÍL, S., SYŘIŠŤOVÁ, E. Psychoterapia a reedukácia. Martin: Osveta, 1989. ISBN 80-217-0014-9. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
https://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=106
Credit - Written processing of 2 case studies in the total range of min. 4 standard pages, min. 1x presentation of the outputs during the seminar, at least 1 tutorial with the teacher.
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2017/UPPVBP083