UPPVFD011 Androdidaktika a gerontodidaktika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2018
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky, klíčových pojmů a aspektů androdidaktiky a gerontodidaktiky přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů teorie edukace dospělých a seniorů, jejího obsahu, forem, metod a prostředků. Student taktéž získá analytický přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách a principech, o tvorbě kurikul a komplexní přípravě na edukační proces, včetně vývojových tendencích. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
Osnova
  • 1. Vymezení klíčových pojmů a kategoriálního andro a geronto - didaktického aparátu;
    2. Předmět androdidaktiky a gerontodidaktiky; metodologické základy vzdělávání a učení; klíčové aspekty a terorie učení; rozdílné učení u žen a mužů;
    3. Androdidaktický a gerontodidaktický výzkum metodologie; klasifikace, metody a techniky výzkumu, výzkumná správa;
    4. Dospělí a senioři edukanti v didaktickém procesu; kompetence edukantů; dospělý účastník/senior (klient); vstupní úroveň, docilita; kompetence; význam (rodinného) zázemí, motivace ke vzdělávání pro kreativitu a efektivitu učení; kompetence edukátorů - trenér, facilitátor, animátor, kouč, poradce.); kompetence a dovednosti andragoga a gerontagoga pro edukační proces (osobnostní, profesní a didaktické, řídící, diagnostické); lektorská sebereflexe;; identifikace vzdělávacích potřeb u dospělých a seniorů;
    5. Nemateriální prostředky didaktického procesu; Cíle a etapy didaktického procesu u dospělých a seniorů; odlišnost cílů dle druhů učení formální, neformální a informální; nové paradigma učení;
    6. Obsah - učební projekty/programy/kurikula; učební plány a osnovy, učebnice a další učební "konzervy"; tvorba kurikul a příprava na výuku výběr a uspořádání učiva na bázi potřeb a didaktických možností;
    7. Formy - charakteristika forem edukace; formy pro profesní a pro zájmovou neprofesní oblast edukace;
    8. Metody efektivnost metod výuky; typologizace metod; charakteristika vybraných metod pro profesní a zájmovou edukaci; metody sebevzdělávání a sebekultivace; zážitkovost metod; význam herních aspektů edukačních metod;
    9. Zásady/principy efektivního provedení edukační aktivity;
    10. Materiální prostředky didaktického procesu; vzdělávací instituce pro dospělé a seniory; výpočetní technika a videozařízení; edukační technologie; o dospělé a seniory - realizace edukačních aktivit; PC + zesíťování (e-mail; internet info-databázy fulltexty); tablet, i-pot; učební a relaxační prostory; logistika; učební pomůcky;
    11. Efektivnost didaktického procesu u dospělých a seniorů; klíčové determinanty efektivnosti; Tvořivý edukační proces výuka k tvořivosti;
    12. Diagnostika - význam prověřování výsledků edukace dospělých a seniorů; takt; auto-diagnostika docility dospělého a seniora podmínka další efektivní edukace a kultivace dospělého a seniora; zásady; hospitace; hodnocení výsledků učebního procesu;
    13. Další činitelé efektivnosti edukačního procesu u dospělých a seniorů; marketing, prognózování, význam a systém poradenství a konzultační činnost ve vzdělávání dospělých a seniorů dle druhů učení; způsobilost radit a efektivně a cíleně komunikovat; outreache neboli reklama v edukační činnosti dospělých a seniorů;
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. In KALNICKÝ, J. HRM - řízení lidských zdrojů. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-300-0. info
  • MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu - Andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6. info
  • KALNICKÝ, J. Efektivní sebevzdělávání dospělých a seniorů. In: Dětství, dospělost, stáří. Variace na lidský život. Opava: FVP SLU, 2009. ISBN 978-80-7248-511-6. info
  • VETEŠKA, J. - TURECKIOVÁ, M. Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí. Praha: UJAK, 2008. ISBN 978-80-86723-54-9. info
  • KALNICKÝ, J. Metody práce s dospělými. Ostrava: OU - servis, 2007. info
  • KALNICKÝ, J. Účinnost forem a metod z pohledu androdidaktiky. In: KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. 2. dopl. vyd. Ostrava: Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. info
    doporučená literatura
  • STANÍČEK, P. Geragog jako nová učitelská profese. Pedagogická orientace, 4/2001. info
  • KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech. 2. upravené vyd. [online] . Dostupné z web - site FVP SLU. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2015. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • HLADÍLEK, M. Kapitoly z obecné didaktiky a didaktiky vzdělávání dospělých. Praha: UJAK, 2009. ISBN 978-80-86723-75-4. info
  • MAŇÁK, J. - ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
  • KALNICKÝ, J. Brainstorming. p. 94. In: FEDERIGHI, P. (ed.) Glossary of Adult Learning in Europe. Hamburg: European Association for the Education, 1999. ISBN 92 820 1103-8. info
  • MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. info
  • PETLÁK, E. Všeobecná didaktika. Bratislava: IRIS, 1997. ISBN 80-88778-49-2. info
  • PROKOPENKO, J. - KUBR, M. a kol. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-250-6. info
  • KALNICKÝ, J. Progresívna andragogika. Androdidaktika. Bratislava:, 1994. ISBN 80-7121-062-5. info
  • PETŘKOVÁ, A. Vzdělávání seniorů jako aktuální problém vzdělávání dospělých. In: BOČKOVÁ V. Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. Olomouc: UP, 1994. info
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990. ISBN 80-210-1661-2. info
  • LERNER, I. J. Didaktické zásady vyučovacích metód. Bratislava: SPN, 1988. info
  • BLOOM, B. S. et al. Taxonomy of Educational Objectives. Handbook 1:Cognitive Domain. New York: Davis McKay, 1956. info
Informace učitele
Student vypracuje ve stanovených termínech (viz opora) vybrané korespondenční úkoly a zašle je vyučujícímu. Bude moci i průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, nebo osobních konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2020.