FVP:UONP066 Psychosociální podpůrný systém - Course Information
UONP066 Psychosociální podpůrný systém
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2019
- Extent and Intensity
- 0/10/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Birth Assistance (programme FVP, PORA)
- Course objectives (in Czech)
- Integrace nového profesionála do pomáhající profese je proces, který se systematicky rozvíjí od pregraduální profesní přípravy, a klíčovou roli v něm tedy hraje vzdělávací a výchovný proces - u budoucích sester škola a klinická praxe. V tomto procesu dosud nebyla dostatečně řešena zejména emocionální rovina rozvoje profesionality, do studijního kurikula nebyla dostatečně implementována systematická práce s postoji, etickými dilematy, osobními prožitky a zkušenostmi – nebylo cíleně vytvářeno tzv. „portfolio užitečných zkušeností“. Modul Psychosociální podpůrný systém pro sestry si klade za cíl zaplnit tuto součást „nulového kurikula“ a naučit budoucí sestry pracovat s reflexí a sebereflexí, s kritickým myšlením a s kreativitou, integrovat se do profese a nastartovat vhodný životní styl jako prevenci syndromu vyhoření a podporující faktor celoživotního ukotvení sestry v profesi. Ošetřovatelství pracuje s těmito podpůrnými systémy: mentoringem, preceptoringem (v podmínkách ČR je to tzv. adaptační proces), se supervizí, koučováním, mediací apod. Modul zahrnuje vybrané podpůrné systémy (mentoring, preceptoring a supervizi – reflektovanou praxi), se kterými je potřebné, aby byl obeznámen již absolvent školy, protože se s nimi bezprostředně po nástupu do praxe setká, a to buď jako jejich subjekt, anebo jako objekt. Modul je rozprostřen do celého studia, je založen na zážitkovém učení a aktivní participaci. Výstupem nejsou akademické znalosti, ale zejména prožitky, uvědomování si možných cest řešení, osobní psychohygiena a lepší porozumění emocím u klientů i svým vlastním.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti: Student definuje adaptační proces, umí popsat, jak bude tento proces probíhat, a jak si představuje svůj vstup do profese.
Odborné dovednosti: Student umí popsat své pocity a hovořit o svých postojích ve vztahu k prožité realitě ošetřovatelské praxe. Pomocí postupů analýzy a reflexe umí analyzovat ošetřovatelský problém, svoje místo v něm, a hledat reálné varianty řešení jak samostatně, tak ve skupině. Student má prožitek osobního úspěchu v týmu a také neúspěchu při řešení pracovních a interpersonálních problémů v pracovním týmu, dokáže tyto prožitky integrovat do svého portfolia zážitků. Student umí realisticky hodnotit svoji profesní moc a efektivně ji používat a je schopen hovořit o limitech a rizicích, která reálně reflektuje a zvažuje.
Obecná způsobilost: Student prokáže základní připravenost poskytovat podporu jak pacientům a jejich blízkým, tak také mladším a nezkušenějším kolegyním a kolegům v pozici „asistenta mentora“. Student svá rozhodnutí vždy zvažuje ve vztahu k důsledkům, zejména pak ve vztahu k cílové populaci, která je označována jako „křehká“ (děti, senioři, duševně nemocní, lidé závislí na pečující osobě/instituci, lidé bez domova, uprchlíci apod.) Student vypovídá o své osobní spokojenosti se studiem a těší se na budoucí profesi sestry, aktivně zvažuje svojí cestu budoucí kariérou sestry.
Kompetence: Student si získanou schopnost sebereflexe, práce s emocemi a využívání psychosociálních podpůrných systémů bude nadále rozvíjet a prohlubovat na klinických pracovištích. - Syllabus (in Czech)
- 1. Reflexe, sebereflexe a supervize jako klíčové podpůrné systémy – úvod do předmětu. Pravidla a etické principy práce ve skupině.
- 2. Jak prožít kvalitní život v roli sestry? - osobní očekávání od profese a od profesní podpory.
- 3. Životní styl jako sebeobrana.
- 4. Dobré vztahy - šance pro život.
- Literature
- required literature
- KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0. info
- JUŘÍČKOVÁ, V. Péče o duševní zdraví. Distanční studijní opora. 1. vyd. [online] Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. [cit. 2012]. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/
- Assessment methods (in Czech)
- zápočet
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UONP066