UPPVBP074 Příprava adaptačních kurzů

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPPVBP074/A: Po 21. 10. Po 8:05–14:40 PED3, Út 22. 10. Út 8:05–14:40 PED3, St 23. 10. St 8:05–14:40 PED3
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nabídnout studentům možnost naučit se zorganizovat adaptační kurz pro děti a mládež.
Osnova
  • Bloková výuka v celkovém rozsahu 24 hodin bude realizována ve dnech 21. – 23. 10. 2019 v cyklohotelu Starý Mlýn Jeseník. Studentům bude hrazena doprava autobusem, ubytování, celodenní stravné. Lektory budou instruktoři Prázdninové školy Lipnice.
    Obsah předmětu:
    V současné pedagogické praxi se velmi osvědčily adaptační/kohezivní kurzy pro skupiny dětí, mládeže, kteří nastupují do nového kolektivu (první, šesté ročníky základních škol, první ročníky středních škol). Adaptační soustředění poskytují jedinečnou možnost hlouběji se poznat a stmelit v rámci třídy, procesy vzájemného poznávání v běžné třídě probíhají i měsíce, zatímco v kohezivním kurzu je možno tyto procesy nastartovat a významně urychlit během několika dní. Cílem kurzu je připravit studenty zorganizovat tento kurz. Vývoj skupin v čase má své zákonitosti, které budou studentům v rámci úvodu vysvětleny, a z nichž budou následně vycházet při sestavování programu adaptačních soustředění.

Literatura
    povinná literatura
  • ANDRESOVÁ, Zuzana, ed. Klíčení: příběh a řemeslo: zážitková pedagogika na kurzech pro žáky základních škol. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013. ISBN 978-80-905502-1-6. info
    doporučená literatura
  • KINDLMANNOVÁ, Jana, ed. Cesta za žákovskými projekty: metodická příručka projektové výuky a zážitkové pedagogiky Prázdninové školy Lipnice. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013. ISBN 978-80-905502-0-9. info
  • GINTEL, Allan a JIRÁSEK, Ivo, ed. Zážitková pedagogika a výchova v přírodě: cesty vedou dál. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3359-2. info
  • HRKAL, Jan, ed. a HANUŠ, Radek, ed. Zlatý fond her II: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-923-1. info
  • HANUŠ, Radek a CHYTILOVÁ, Lenka. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
  • HLADKÝ, Radim a BUKÁČKOVÁ, Miroslava. Adaptační (stmelovací) soustředění: kurz osobnostní a sociální výchovy pro žáky 1. ročníku ZŠ. Praha: Projekt Odyssea, 2007. ISBN 978-80-87145-21-0. info
  • DUBEC, Michal. Adaptační (stmelovací) soustředění: kurz osobnostní a sociální výchovy pro žáky 6. ročníku ZŠ a primy gymnázia. Praha: Projekt Odyssea, 2007. ISBN 978-80-87145-22-7. info
  • FRANC, Daniel, ZOUNKOVÁ, Daniela a MARTIN, Andy. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9. info
Výukové metody
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Interaktivní aktivity
Metody hodnocení
Příprava vybrané aktivity v adaptačním kurzu
Informace učitele
Podrobné informace o kurzu dostanou zapsaní studenti na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, léto 2021.