FVP:UPPVMK024 Surdopedie - Course Information
UPPVMK024 Surdopedie
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2019
- Extent and Intensity
- 12/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme FVP, SPEP)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět Základy surdopedie jako součást speciální pedagogiky vymezuje obsahovou stránku výuky v oblastech: vztah surdopedie k ostatním vědám, provázanost surdopedie a logopedie, interdisciplinární spolupráce.
Předmět charakterizuje odborou terminologii v surdopedii; fyziologii sluchového analyzátoru, sluchové percepce, zahrnující etiologii, klasifikaci a charakteristiku jednotlivých sluchových vad. Poskytuje historický nástin vývoje výchovy a vzdělávání sluchově postižených u nás a v zahraničí včetně kulturního pohledu na problematiku neslyšících jako kulturní minoritu a jazykovou minoritu.
Cílem je i získání základního přehledu o organizaci péče o sluchově postižené, raná péči, péči v předškolním a školním věku; o současném systému institucionální péče o sluchově postižené jedince v ČR; o inkluzi u žáků s vadami sluchu a současných trendech ve výchově a vzdělání sluchově postižených. Obsahová náplň výuky umožňuje získat poznatky z diagnostiky a speciálně pedagogické diagnostiky v surdopedii, včetně psychologických zvláštností sluchově postižených. Nastiňuje teorii a praxi výchovy a vzdělávání sluchově postižených v oblastech:
- Metodika jazykové a komunikační výchovy z hlediska věku a stupně sluchové vady; didaktické zásady vzdělávání sluchově postižených.
- Komunikační systémy sluchově postižených a základy specifických komunikačních dovedností, nezbytných pro dorozumívání se sluchově postiženými jedinci.
- Terapie, intervence, kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením.
- Poradenský systém a současná legislativa z hlediska podpory vzdělávání u sluchově postižených. - Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti:
- Student získá vhled do problematiky surdopedie, význam sluchu a sluchové percepce pro člověka z pohledu etiologie, fyziologie a patologie sluchového analyzátoru.
- Student získá přehled teoretických základů vizuálněmotorických komunikačních systémů a jejich využití v surdopedické intervenci, přehled a aplikace základních diagnostických vyšetřovacích metod, specifik při logopedické intervenci s jedinci se sluchovým postižením.
- Student se orientuje a získá přehled o poradenském systému a poskytovatelích služeb pro jedince se sluchovým postižením, možnosti profesionální orientace jedinců se SP, znalost specifik kompenzačních pomůcek pro jedince se SP.
Odborné dovednosti:
- Student se orientuje a a získá přehled o typech a stupních sluchového postižení, o metodách vyšetření sluchu, přehled kritérií posouzení vývoje řeči na základě specifických projevů neverbální a verbální komunikace u jedinců se sluchovým postižením.
- Student aplikuje základní poznatky, zásady a odlišnosti při primární komunikaci se sluchově postiženými, používá základní pravidla, metody a přístupy v edukaci a reedukaci u sluchově postižených jedinců.
- Student využívá získaných poznatků za účelem stanovení základních intervenčních postupů pro komplexní rozvoj u jedinců se SP, uplatnění vybraných náhradních komunikačních systémů u jedinců se SP.
Obecné způsobilosti:
- Student aplikuje znalostí, specifické zvláštností ve vývoji jedince se sluchovým postižením pro jeho další vývoj osobnostní, rozvoj komunikace.
- Student aplikuje modifikaci diagnosticko-intervenčních postupů a přístupů s jedinci se sluchovým postižením.
- Student získá základní kompetence k interakci a intervenci v procesu edukace dětí a žáků se sluchovým postižením.
- Student přípravuje odborné speciálněpedagogické, preventivní a aktivizační podpůrných opatření pro jedince se SP, interpersonální komunikace a kooperace v meziresortním rámci. - Syllabus (in Czech)
- 1. Vymezení základních termínů a pojmů oboru surdopedie; historický přístup ke vzdělávání sluchově postižených.
- 2. Úvod do fyziologie sluchu. Anatomie sluchového orgánu; metody vyšetření sluchu, sluchové zkoušky, audiometrie, screening v gesci zdravotnictví a orientační vyšetření sluchu ve školství.
- 3. Patologie sluchového analyzátoru ̶ klasifikace, etiologie a symptomatologie sluchových vad; specifika jednotlivých fází vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením.
- 4. Vývoj péče o osoby se sluchovým postižením v historii a vývoj školského systému pro děti a žáky se sluchovým postižením. Rozvoj škol a institucí v kontextu vývoje a požadavků společnosti.
- 5. Systém institucionální péče o sluchově postižené. Střediska rané péče, speciálněpedagogická centra. Školy pro sluchově postižené.
- 6. Inkluzivní tendence a socializace sluchově postižených u nás a v zahraničí; začlenění jedinců se sluchovým postižením do majoritní společnosti. Pracovní uplatnění sluchově postižených.
- 7. Komunikace a komunikační styly ̶ audioorální komunikační systémy a vizuálněmotorické komunikační systémy; základy komunikačního chování; základy specifických dorozumívacích dovedností použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.
- 8. Didaktické zásady a specifika odlišných charakteristik vizuální percepce odezírání; globální čtení, počáteční čtení, orální řeč a její charakteristika, prstová abeceda - jednoruční a dvojruční daktyl, znakové jazyky těžce sluchově postižených.
- 9. Základní a metodické přístupy ve vzdělání a výchově jedinců se sluchovým postižením, specifika dorozumívacích dovedností, použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.
- 10. Vstupní diagnostické metody u jedinců se sluchovým postižením; screening, depistáž, včasná intervence.
- 11. Role logopeda/surdopeda v edukaci a reedukaci sluchu.
- 12. Kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením. Aplikace a řešení modelových situací, které vyvstávají při práci s jedinci se sluchovým postižením.
- Literature
- required literature
- BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262- 0084-0.
- HRUBÝ, Josef. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. díl. 2.vyd. Praha: FRPSP a Septima, 1999, ISBN 80-7216-096-6.
- JANOTOVÁ, Naděžda, ŘEHÁKOVÁ, Karla. Surdopedie I (Komunikace sluchově postižených). Praha, 1990.
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246- 0329-2.
- NOVÁK, Alexej. Foniatrie a pedaudiologie, Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha, 1997.
- POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-7067-190-4.
- POUL, Jan. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: MU, 1996.
- PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1993.
- SOURALOVÁ, Eva. Surdopedie I. Studijní opora pro kombinované studium. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1007-9.
- recommended literature
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha:Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-239-7.
- POTMĚŠIL, Miloň a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244.3310-3.
- SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících, Olomouc: PedF UP, 2002. ISBN 80-244-0433-8.
- TARCSIOVÁ, Darina. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9.
- články v časopisech Speciální pedagogika a Gong
- not specified
- HRUBÝ, Josef. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. díl. Praha: FRPSP a Septima, 1998, ISBN 80-7216-075-3.
- JANOTOVÁ, Naděžda. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6.
- HORÁKOVÁ, Radka. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
- KABÁTOVÁ, Zuzana; PROFANT, Milan a kol. Audiológia. Vyd. 1. Bratislava: Grada Publishing, a.s. 360 s. 2012. ISBN 978-80-247-4173-4.
- LECHTA, Viktor a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin, 2002. ISBN 80-88824-18-4.
- LECHTA, Viktor a ŠKODOVÁ, Eva. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 1. Praha, Portál. 191 s. 2002. ISBN 80-7178-572-5.
- LECHTA, Viktor a ŠKODOVÁ Eva. Terapie narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha. Portál. 386 s. 2005. ISBN 80-7178-961-5.
- LECHTA, Viktor a kol. E-kniha Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: portál, 2012, 440 stran. Katalogové číslo: 160446.
- SOURALOVÁ, Eva. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1008-7.
- ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Základy surdopedie. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Assessment methods (in Czech)
- 100% účast v seminářích je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK024