UPPVMK029 Ergoterapie pro speciální pedagogy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s terminologií ergoterapie a jejím využití v praxi speciálního pedagoga.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy z ergoterapie.
Odborné dovednosti: Student umí používat odbornou terminologii.
Obecná způsobilost: Student je schopen orientovat se v odborné terminologii a nabyté vědomosti využít v praxi.
Kompetence: Student bude umět prvky ergoterapie použít v praxi speciálního pedagoga.
Osnova
  • 1. Ergoterapie základní definice a pojmy.
  • 2. Východiska současné ergoterapeutické praxe.
  • 3. Ergoterapie – a její využití v praxi speciálního pedagoga.
  • 4. Hodnocení v ergoterapii.
  • 5. Vybrané ergoterapeutické postupy u dětí.
  • 6. Ergoterapie u seniorů.
  • 7. Ergoterapie u osob s postižením pohybového aparátu.
  • 8. Testování v ergoterapii – druhy úchopů.
  • 9. Význam ADL (Activities of Daily Living).
  • 10. Nácvik jízdy na invalidním vozíku v interiéru a exteriéru.
  • 11. Základy výtvarných technik.
  • 12. Kompenzační pomůcky v ergoterapii.
Literatura
    povinná literatura
  • PFEIFFER, J. Činnost center rehabilitace. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 1997.
  • KRIVOŠÍKOVÁ,M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011,368s. EAN: 9788024726991 ISBN: 978-80-247-2699-1.
  • MACHOVÁ, Z. Základy ergoterapie pro sociální pracovníky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-310-9.
  • KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
    doporučená literatura
  • HAGEDORN, R. Foundations for practice in Occupational Therapy. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2003. ISBN 978-0443-06470-8.
  • JACOBS, D., S., BETTS, D.E. Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0498-5.
  • VODÁKOVÁ, J. a kol. Speciální pracovní výchova a ergoterapie. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2007, 90 s. ISBN 978-80-7290-322-1.
  • VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika. 1. vyd. Praha: Grada, 2013,176 s. ISBN 978-80-247-44698-4.
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, 2001. 165 s. ISBN 80-7315-010-7.
    neurčeno
  • JELÍNKOVÁ, J, KRIVOŠÍKOVÁ, M. a ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • ŠVESTKOVÁ, O., SVĚCENÁ, K. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6.
  • VOTAVA, J. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-449-8.
  • TOMÁŠOVÁ, E. Využití ergoterapie jako faktor rozvoje jedinců s kombinovaným postižením. 2001.
  • DABROWSKÁ, M. Ergoterapie v klinických oborech 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-050-6.
  • GRAHAM, Hannah. Rehabilitation Work. Routledge, 2016. ISBN 9781138888722.
  • ŘÍMOVSKÁ, Z. Ergoterapie 1. Distanční studijní opora,- online, Opava: -Slezská univerzita v Opavě, ISBN 978-80-7510-224-9. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky na semináři. Prezentace s praktikou ukázkou je podmínkou přihlášení k zápočtu. Písemný test dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2022, zima 2023.