UPPVMK040 Sociální pedagogika ve školské praxi

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
6/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět podává poznatky z oblasti sociální pedagogiky aplikovatelné pedagogy ve výchovně vzdělávací pedagogické praxi, nabízí vhled do problematiky kompetentnosti, kladů a záporů uplatňování principů sociální pedagogiky ve škole ve vztahu k angažovanosti pedagoga, vhled do oblasti práce s žákem z nepodnětného prostředí, práce třídního učitele, spolupráce s kolegy, AP, s rodinou žáka, co dělá úspěšný pedagog, i když to vždy není v jeho náplni práce.
Výstupy z učení
Student prokáže znalost základní terminologie a principů sociální pedagogiky, jejího vztahu k obecné pedagogice, dokáže vhodně zvolit metody a prostředky, samostatně připravit, realizovat a analyzovat vlastní sociálně pedagogickou práci ve škole s žáky z nepodnětného prostředí, dokáže efektivně komunikovat a spolupracovat s kolegy a rodiči žáka.

Odborné znalosti:
- Student se orientuje v základech sociální pedagogiky, v metodických a koncepčních přístupech v pedagogické praxi.
- Student chápe principy sociální pedagogiky uplatňované v pedagogické praxi,
- Student vysvětlí klady a zápory uplatňování principů sociální pedagogiky ve škole ve vztahu k angažovanosti pedagoga.

Odborné dovednosti:
- Student analyzuje pedagogický proces v kontextu kompetentnosti ve vztahu k angažovanosti,
- Student se orientuje v principech výchovně vzdělávací pedagogické práce s žákem z nepodnětného prostředí,
- Student zná metody a prostředky, jak pracovat s žáky z nepodnětného prostředí a umí je používat.

Obecné způsobilosti:
- Student umí samostatně aplikovat principy sociální pedagogiky v práci s žákem z nepodnětného prostředí a při plánování vzdělávacího obsahu;
- Student umí využívat prvky sociální pedagogiky v práci třídního učitele s kolektivem třídy, při spolupráci s kolegy a rodiči žáků,
- Student ovládá základní komunikační strategie a přístupy při realizaci pedagogické praxe.
Osnova
  • 1. Vymezení sociální pedagogiky jako vědní disciplíny.
  • 2. Postavení sociální pedagogiky v systému věd.
  • 3. Uplatnění principů sociální pedagogiky a obecné pedagogiky.
  • 4. Vztah sociální pedagogiky ke speciální pedagogice.
  • 5. Vymezení kompetencí angažovaného pedagoga při uplatňování principů sociální pedagogiky.
  • 6. Úloha speciálního pedagoga v sociální oblasti.
  • 7. Žák z nepodnětného prostředí a jeho charakteristika.
  • 8. Sociální exkluze, práce s žáky z nepodnětného prostředí.
  • 9. Metody a prostředky ve vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí.
  • 10. Komunikační strategie a přístupy ve vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí.
  • 11. Případové studie žáků z nepodnětného prostředí, analýza.
  • 12. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • Kaleja, M. (2014). Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání, Ostrava: Ostravská univerzita.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. School Education of Roma Socially Disadvantaged Pupils in the Czech Republic: Basic Description of the Current Situation. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-629-4.
  • Hopf, A. (2001). Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: UK, Pedagogická fakulta.
  • Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy: 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, a.s.
  • Kaleja, M. 2015. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava. Slezská univerzita, Fakulta veřejných politik.
  • Gillernová, I., Krejčová, L. a kol. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada Publishing, a.s.
  • KRAUS, Blahoslav. (2008). Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál.
    doporučená literatura
  • CITTERBERGOVÁ, G. (2013). Špecifiká sociálno-výchovnej práce sociálneho pedagóga s rómskymi rodinami (Diplom.práca). Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela.
  • Přadka, M., Knotová, D. (1998). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, PF
  • Šotolová, E. (2011). Vzdělávání Romů. 4. vyd. Praha: Karolinum
  • Šuhajdová, I. (2016). Sociálně znevýhodňující prostředí. In V. Lechta, et al., Inkluzivní pedagogika. (s. 438-453). Praha: Portál
  • Kaleja, M., Zezulková, E. (2016). Školská inkluze verzus exkluze, Vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita
  • Balvín, J. (2007). Metody výuky romských žáků. Praha: Radix.
  • Petrasová, A., Porubský, Š. (2013). Vzdelávacie cesty rómskych žiakov zo sociálne znevýhodněného prostredia. Správa z výskumu. Bratislava: Nadácia otvorenej spoločnosti.
  • Seligman, M. (2003). Pozitivní psychologie v praxi. Praha: Ikar.
  • Paulík, K. a kol. (2014). Psychologické souvislosti pracovní smysluplnosti. Psychologie a její kontexty 5 (2), 3–15
  • Moree, D. (2018). Systém v ne-systému aneb inkluze rok poté. Praha: Nadace OSF
  • Lechta, V. a kol. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portal
  • Helus, Z. (1982). Pojetí žáka z perspektivy jeho osobnosti. Praha: SPN.
    neurčeno
  • Kaleja, M. (2011). Romové a škola verzus rodiče a žáci. Ostrava: OU, PdF.
  • Kaleja, M. (2014). Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. 1. vyd., Ostrava: Ostravská univerzita .
  • Procházka, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, a.s.
  • Hroncová, J., Emmerová, I. a kol. (2015). Sociálny pedagóg v škole v teoretickej reflexii a praxi. Bánská Bystrica: Univerzita Mateja Bela
  • Helus, Z., & Pelikán, J. (1984). Preferenční postoje učitelů k žákům a jejich vliv na účinnost výchovně vzdělávacího procesu. Praha: Výzkumný ústav odborného školství.
  • Samková, A. K. (2012). Romská otázka -- Psychologické příčiny sociálního vyloučení Romů. Praha: Blinkr.
  • BRUNDENIUS, Claes. Universities, Inclusive Development and Social Innovation. Springer, 2017. ISBN 9783319436982.
  • NYKLOVÁ, Eva. Sociální pedagogika ve školské praxi. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínky přihlášení k písemnému zápočtu: docházka na semináře (min. 80%) zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace - písemný zápočet (viz indikátory hodnocení)
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2021, zima 2022, zima 2023.