UPPVMK050 Praktika z logopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty odbornou způsobilostí poskytovat přímou logopedickou intervenci u dětí a žáků se zjištěnou prostou vadou výslovnosti. Pozornost bude věnována orientační diagnostice jazykových a řečových dovedností, činnostem zaměřeným na podporu přirozeného vývoje řeči a prevenci vzniku poruch řeči a prevenci vzniku čtenářských obtíží. Důraz bude kladen na aplikaci reedukačních postupů a cvičení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student objasní kompetence logopedického asistenta
- Student popíše fyziologické zvláštnosti a rizikové projevy ve vývoji řeči v kontextu jazykových rovin
- Student vysvětlí principy orientační logopedické diagnostiky
- Student prokáže znalosti o kodifikované jazykové normě mateřského jazyka.

Odborné dovednosti:
- Student dokáže aplikovat prostředky orientační logopedické diagnostiky u dětí a žáků s rizikovými projevy ve vývoji řeči
- Student poskytuje přímou logopedickou intervenci u dětí a žáků s prostou vadou výslovnosti
- Student realizuje logopedem stanovené reedukační postupy
- Student plánuje a realizuje preventivní stimulační programy za účelem podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností.

Obecné způsobilosti:
- Student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky
- Student poskytuje zákonným zástupcům dětí a žáků s příznaky rizikového vývoje řeči informace o dostupnosti logopedické péče
- Student vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů.
Osnova
  • Témata seminářů:
  • 1. Logopedická intervence, organizace logopedické péče v ČR.
  • 2. Komplexní přístup v rozvoji jazykových a řečových dovedností.
  • 3. Principy logopedické prevence. Specifické dovednosti a poznávací funkce podporující rozvoj řeči.
  • 4. Vybrané oblasti orientační diagnostiky vývoje řeči z hlediska jazykových rovin.
  • 5. Speciálně pedagogické metody a formy podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí.
  • 6. Didaktické prostředky rozvoje řeči a jazyka.
  • 7. Komunikační kompetence pedagoga, řečový vzor.
  • 8. Plánování a realizace činností na podporu přirozeného rozvoje řeči.
  • 9. Metodika reedukace OVŘ.
  • 10.-11. Metodika reedukace dyslalie.
  • 1. Podmínky inkluzivního vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností.
Literatura
    povinná literatura
  • BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. Metodika reedukace dyslalie. Základy fonetiky a patologie hlásek. Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-543-3.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Reedukace dyslalie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-546-4.
  • ZEZULKOVÁ, Eva a Renata KOVÁŘOVÁ. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-321-7.
  • ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Distanční text. Ostrava: PdF , 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.
  • ZEZULKOVÁ, E. Výchova řeči. Náměty pro rozvoj řečových a jazykových dovedností žáků s lehkým mentálním postižením v ZŠ. Ostrava: PdF OU, 2011. 65 s.
  • Zezulková, E. Praktická cvičení z logopedie. Audiovizuální sada didaktických materiálů. 2014.
  • Zezulková, E. Výchova řeči. Náměty pro rozvoj řečových a jazykových dovedností žáků s lehkým mentálním postižením v ZŠ. 2011.
    doporučená literatura
  • KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-1040-4.
  • Řeč a sluch: školní zralost. Praha: Raabe, c2012. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-54-1.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
  • OHNESORG, K. Fonetika pro logopedy. Praha : UK, 1979
  • PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. [z francouzského originálu Psychologie de l´enfant přeložila E. Vyskočilová]. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
  • Polláková, Ľ. Poznáváme profese - didaktické karty. Infra, 2017.
  • VYGOTSKIJ, L.S. Psychologie myšlení a řeči. České vydání J. Průcha. Praha: Portál 1970, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava, Ostravská univerzita, 2017. ISBN: 978-80-7464-961-5.
    neurčeno
  • ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC, 2002.
  • KYCTLOVÁ BEZDĚKOVÁ, J. Učíme naše dítě mluvit. Arista books, 2014. ISBN 978-80-87867-10-5.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. 5. Vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
  • OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
  • SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Centrum empirických výzkumů, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
  • SHAPIRO, Cheri J. Innovative Approaches to Supporting Families of Young Children. Springer,2016. ISBN 9783319390574.
  • ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Ostrava, PdF, 2011. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Prezentace výslovnosti českých hlásek (podmínka připuštění k písemnému zápočtu).
Úspěšné splnění zápočtu dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.