UPPVMK053 Alternativní a augmentativní komunikace

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět otázkám biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka s důrazem na dialektickou determinaci vývoje řeči ve vztahu k psychickým procesům. Pozornost bude věnována symptomatickým poruchám řeči a principům konstruování podpůrných opatření za účelem komplexního rozvoje člověka prostřednictvím náhradních komunikačních systémů.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
-student vysvětlí faktory ovlivňující vývoj řeči
-student popíše specifické zvláštnosti vývoje řeči v kontextu zdravotního postižení
-student zná sekundární důsledky symptomatických poruch řeči
-student se orientuje se v terminologii související s náhradními komunikačními systémy
-student chápe principy budování náhradních komunikačních systémů.

Odborné dovednosti:
-student si osvojí metody a postupy aplikace vybraných komunikačních systémů
-student dokáže aplikovat prvky AAK ve stimulačním programu pro děti s OVŘ ve smyslu přirozené podpory řečového a jazykového rozvoje
-student získá zkušenosti s technickými pomůckami, které zprostředkovávají proces dorozumívání.

Obecné způsobilosti:
-student dokáže přiměřeně reflektovat speciální potřeby osob v oblasti dorozumívání
- student umí realizovat speciálně pedagogické edukační, reedukační a kompenzační přístupy k osobám s postižením s uplatňováním zásad AAK
- student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky nejen z oblasti speciální pedagogiky za účelem podpory komunikačních dovedností prostřednictvím AAK.
Osnova
  • 2. Úvod do studia, vymezení základních pojmů.
  • 3. Systémy a metody AAK.
  • 4. Komunikační systémy bez pomůcek.
  • 5. Komunikační systémy s pomůckami.
  • 6. Charakteristika vybraných systémů AAK, praktické ukázky.
  • 7. Hlediska a pravidla výběru alternativního komunikačního systému.
  • 8. Vliv funkce polykání pro produkci řeči. Poruchy polykání.
  • 9. Využití AAK v edukaci dítěte předškolního věku.
  • 10. Možnosti AAK u osob s mentálním postižením.
  • 11. Aplikace AAK v edukační realitě, podpůrná opatření.
  • 12. Případové studie uplatnění AAK ve výuce žáků se zdravotním postižením.
  • 13. Rekapitulace učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • KUBOVÁ, I. Čteme obrázky. Praha : Parta, 2011. ISBN 978-807320-055-8.
  • MORALES, Rodolfo Castillo Orofaciální regulační terapie, přkl. Eva Matějíčková. Praha: Portál, 2006 ISBN 80-7367-105-0.
  • ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace.Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
  • ZEZULKOVÁ, E. Alternativní a augmentativní komunikace. Audiovizuální sada didaktických materiálů. 2014.
  • ZEZULKOVÁ, E. Integrace handicapovaných ve společnosti: Teorie komunikace osob se zdravotním postižením. Online podpora výuky.2012.
    doporučená literatura
  • ROSENFELD-JOHNSON, R. Assessment and Treatment of the Jaw. Manufactured in the USA, 2005. ISBN 978-1-932460-25-X.
  • LONCKE, F. Augmentative and Alternative Communication. USA, San Diego, 2014. ISBN 978-159756-498-4.
  • WILKEN, E. Sprachförderung bei Kindern mit Down - Syndrom. Stuttgart, 2010. ISBN 978-3-17021293-0.
  • WILKEN, E.(Hrsg.). Unterstützte Kommunikation. Eine Einführung in Theorie und Praxis. Stuttgart, 2010. ISBN 978-3-17-02129947.
    neurčeno
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367475-5 .
  • JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno : MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
  • KUBOVÁ, I. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha : Techmarket, 1996.
  • KUBOVÁ, I. Piktogramy - metodická příručka. Praha : Techmarket, 1997. ISBN 80-86114-00-7.
  • KUBOVÁ, I. Piktogramy - učebnice. Praha : Techmarket, 1997. ISBN 80-902134-9-9.
  • KUBOVÁ, I. Znak do řeči. Praha : Techmarket, 1999. ISBN 80-86114-23-6.
  • KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém VOKS. Praha : IPPP ČR, 2006. ISBN 8086856-14-3.
  • THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
  • LACEY, Penny. The Routledge Companion to Severe, Profound and Multiple Learning Difficulties. Routledge, 2015. ISBN 9780415709972.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Komunikační systémy osob se sluchovým postižením. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínky přihlášení k zápočtu:
- Aktivní účast v semináři (80%)
- prezentace příkladu uplatnění AAK v praxi
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2022, zima 2023, zima 2024.