UPPVMP025 Speciálněpedagogická diagnostika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
13/26/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto povinného předmětu je přiblížit studentovi současné pojetí speciálněpedagogické diagnostiky, jako důležitého a esenciálního nástroje intervenčních aktivit speciálního pedagoga. Speciálněpedagogická diagnostika je součástí intervenčních aktivit a doporovází ji také proces poradenství, jehož prozkoumání je taktéž součástí daného předmětu. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních diagnostických strategií ve speciální pedagogice a ohledně poradenství, ale rovněž poznatky o praxi.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student umí charakterizovat speciálněpedagogickou diagnostiku v širším i užším kontextu svých obsahů
- Student se orientuje v pojmech, které speciálněpedagogická diagnostika užívá
- Student umí nastínit diagnostické prostředky a materiály v obecné speciálněpedagogické rovině i jednotlivých disciplínách speciální pedagogiky
- Student se orientuje v současné odborné literatuře související s diagnostikou a diagnostickými materiály
- Student zná podstatu zřizování speciálních pracovišť diagnostického typu v ČR
Odborné dovednosti:
- Student umí využít orientační diagnostické metody a postupy
- Student analyzuje situaci člověka s disabilitou v rámci diagnostických procesů
- Student umí použít a aplikovat některé diagnostické metody
- Student umí cíleně aplikovat takové postupy práce, které vedou ke správnému uchopení situace člověka s disabilitou.
Obecné způsobilosti:
- Student umí aplikovat znalosti z oboru a jeho dílčích disciplín, a také z pomáhajících profesí pro správně vedený diagnostický (orientační, vstupní, výstupní) proces
- Student aplikuje modifikace speciálněpedagogických diagnostických metod
- Student hodnotí speciálněpedagogickou intervenci na základě správně provedené diagnostiky.
Osnova
  • 1. Uvedení pro problematiky, terminologický aparát, speciálněpedagogická intervence.
  • 2. Speciálněpedagogická diagnostika: vymezení, význam, principy, požadavky, klasifikace.
  • 3. Diagnostické metody a techniky, typologie, administrace, multidisciplinární spolupráce.
  • 4. Obecné diagnostické metody (anamnéza, katamnéza).
  • 5. Speciální diagnostické metody, přehled, charakteristika.
  • 6. Pozorování, principy, zásady, administrace.
  • 7. Diagnostický rozhovor, principy, zásady, administrace.
  • 8. Testové metody, příklady, adimistrace.
  • 9. Případová studie, portfolio, koncepce, zásady.
  • 10. Diagnostické metody v kontextu individuálních způsobilostí u osob se zdravotním postižením.
  • 11. Diagnostické situace.
  • 12. Diagnostický proces jako východisko plánování stimulačního programu.
Literatura
    povinná literatura
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
  • KASTELOVÁ, Alexandra; NÉMETH, Ondrej. Základy špeciálnopedagogickej diagnostiky a základy špeciálnopedagogického poradenstva. 2014. Druhé upravené vydání. Bratislava: IRIS, 2014. ISBN 978-80-89726-01-1.
  • VAŠEK, Štefan. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: Sapientia, 2004. ISBN 80-08-02056-3.
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
  • SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, Dana; VÁGNEROVÁ, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
  • VALENTA, Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
    doporučená literatura
  • VALENTA, Milan a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. 1.vyd. Olomouc: UPOL, PdF, 2012. ISBN 978-80-244-3055-3.
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-262-0054-3.
  • LEČBYCH, Martin. Rorschachova metoda. Integrativní přístup. 2.vyd. Praha: Grada publishing, s.r.o., 2016. ISBN 978-80-247-5834-3.
  • BASSOT, Barbara. The Reflective Practice Guide. Routledge, 2016. ISBN 9781138784307.
    neurčeno
  • KASTELOVÁ, Alexandra. Diagnostika v špeciálnopedagogickom poradenstve. Bratislava: IRIS, 2014. ISBN 978-80-89726-09-7.
  • ŘÍČAN, Pavel, Dana KREJČÍŘOVÁ a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
  • SVOBODA, Mojmír. (2010). Psychologická diagnostika dospělých. 3.vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-706-0.
  • NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. 272 s. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. Speciálněpedagogická diagnostika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínkou přihlášení k ústní zkoušce je 100% účast v seminářích, zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2022, zima 2023, zima 2024.