FVP:UPPVMP035 Odborný německý jazyk I - Course Information
UPPVMP035 Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy I
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2019
- Extent and Intensity
- 0/26/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- Mgr. Marie Marek
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme FVP, SPEP)
- Course objectives (in Czech)
- Studenti se seznámí se základními výrazovými prostředky - aktuální německou terminologií ve vztahu ke speciální pedagogice, symptomatologií zdravotního postižení v německém jazyce. Získají základní přehled o osobnostech německy mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude kladen na práci s cizojazyčnými texty, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti budou uvedeni do problematiky systému školství v německy mluvících zemí (Německou, Rakousko) a především realizace péče o soby se zdravotním postižením a jejich edukace.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti:
- Student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o základní německou terminologii s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných německých pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- Student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích německy mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- Student získá základní přehled o významných osobnostech německy mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- Student popíše německy speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické a sociální.
Odborné dovednosti:
- Student objasní rozdíly realizace edukace a postavení osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech německy mluvících zemí a v České republice
- Student rozšíří své znalosti o možnostech životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
- Student zlepší své dovednosti v oblasti porozumění německému jazyku.
Obecné způsobilosti:
- Student rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích. - Syllabus (in Czech)
- 1. Osobnosti speciální pedagogiky v německy mluvících zemích.
- 2. Základní terminologie ve speciální pedagogice.
- 3. Klasifikace speciální pedagogiky.
- 4. Psychopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 5. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, terminologie.
- 6. Somatopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 7. Logopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 8. Surdopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 9. Oftalmopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 10. Symptomatologie zdravotního postižení.
- 11. Péče o osoby s postižením v německy mluvících zemích.
- 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německy mluvících zemích.
- Literature
- required literature
- BIERMANN, Adrienne, GOETZE, Herbert. Sonderpädagogik. Kohlhammer: 2005. ISBN: 978-3-17-017665-2.
- VERNOOIJ, Monika. Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. Quelle&Meyer: 2007. ISBN: 978-3-494-01425-8.
- BIEWER, Gottfried. Grundlagen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik. Utb: 2017. ISBN: 978-3-825-246945.
- LÜTJE-KLOSE, B. RIECKE-BAULECKE, T. Inklusion in der Schule und Unterricht. Grundlagen in der Sonderpädagogik. IQSH: 201. ISBN: 978-3772711565.
- BERNITZKE, Fred, TUPI, Anita. Heil- und Sonderpädagogik. Jugend&Volk: 2008 ISBN: 9783823715429.
- Praktický slovník německého jazyka. Lingea 2011.
- recommended literature
- FISCHER, Dieter. Heilpädagogik – ein Versprechen. Bentheim: 2009. ISBN: 978-3-934471-79-5.
- ELLINGER, Stephan, WITTROCK, Manfred. Sonderpädagogik in der Regelschule. Konzepte-Forschung-Praxis. Kohlhammer: 2005. ISBN: 978-3-17-018868-6.
- KAHLERT, Joachim, HEIMLICH, Ulrich. Inklusion in Schule und Unterricht. Kohlhammer: 2014. ISBN: 978-3170257252.
- KLUTH, Paula, DANAHER, Sheila. Inklusion in der Praxis. 100 Tips und Tricks für den differenzierten Unterricht. Verlag an der Ruhr: 2010. ISBN: 978-3834631084.
- TEXTOR, Annette. Einführung in die Inklusionspädagogik. Klinkhard: 2015. ISBN: 978-3825243401.
- not specified
- STEIN, Margit. Allgemeine Pädagogik. Utb: 2017. ISBN: 978-3-825-247911.
- NOVOTNY, Katharina. Pädagogik in der Sonderpädagogik. Schneider Verlag Hohengehren: 2010. ISBN: 978-3-8340-0744-5.
- BUNDSCHUH, Konrad, WINKLER, Christoph. Einführung in die sonderpädagogische Diagnostik. UTB. ISBN: 978-3825209995.
- LINDMEIER, Bettina, LINDMEIER, Christian. Pädagogik bei Behinderung und Benachteiligung. Kohlhammer: 2012. ISBN: 978-3170198081.
- REICHENBACH, Christina, THIEMANN, Helge. Lehrbuch diagnostischer Grundlagen der Heil- und Sonderpädagogik. Borgmann: 2013. ISBN: 978-3-8080-0695-5.
- ZEZULKOVÁ, Ladislava. Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Assessment methods (in Czech)
- Vstupní jazyková úroveň A2 podle společného evropského referenčního rámce Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí moodle je podmínkou udělení zápočtu
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP035