UPPVMP044 Volnočasové aktivity osob se zdravotním postižením

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen především na získání základního teoretického přehledu z oblasti pedagogiky volného času. Získání základního odborné terminologie. Získané znalosti studenti uplatňují při kombinaci speciálněpedagogické odbornosti – vzhledem k dílčím skupinám osob se zdravotním postižením. V rámci přímé výuky a studijní opory jsou studenti seznamováni s vybranými webovými stránkami prezentujícími vybrané volnočasové aktivity.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student umí popsat a charakterizovat pedagogiku volného času.
- Student zná základní terminologii, která se pedagogiky volného času týká
- Student umí popsat a charakterizovat typy volnočasových aktivit pro jednotlivé skupiny osob se zdravotním postižením.

Odborné dovednosti:
- Student si uvědomuje význam volného času pro lidský život
- Student umí zhodnotit negativní a pozitivní vlivy jednotlivých volnočasových aktivit na základě uvedených informací pro vybrané skupiny osob se zdravotním postižením.

Obecné způsobilosti:
- Student umí využít vybrané informace k realizaci, organizaci a plánování volnočasových aktivit pro konkrétní skupiny osob se zdravotním postižením.
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu volnočasová aktivita ve vztahu k jednotlivým druhům zdravotního postižení.
  • 2. Vymezení základních pojmů – aktivita, volnočasová aktivita, pohybová aktiva, strukturovaná pohybová aktivita aj.
  • 3. Funkce volnočasových aktivit pro osoby s jednotlivými druhy zdravotního postižení.
  • 4. Volnočasové aktivity pro osoby s mentálním postižením I. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 5. Volnočasové aktivity pro osoby s mentálním postižením II. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 6. Volnočasové aktivity pro osoby se smyslovým zdravotním postižením I. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 7. Volnočasové aktivity pro osoby se smyslovým zdravotním postižením II. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 8. Volnočasové aktivity pro osoby s tělesným zdravotním postižením I. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 9. Volnočasové aktivity pro osoby s tělesným zdravotním postižením II. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 10. Volnočasové aktivity pro osoby s mentálním postižením – odlišení od teoretického konceptu volného času, možnosti, specifika.
  • 11. Volnočasové aktivity pro osoby s PAS – specifika, možnosti, organizační zajištění.
  • 12. Institucionální zajištění volnočasových aktivit, požadavky na pracovníky v oblasti volnočasových aktivit.
Literatura
    povinná literatura
  • 1. Vymezení pojmu volnočasová aktivita ve vztahu k jednotlivým druhům zdravotního postižení. 2. Vymezení základních pojmů – aktivita, volnočasová aktivita, pohybová aktiva, strukturovaná pohybová aktivita aj. 3. Funkce volnočasových aktivit pro osoby s j
  • HANUŠ, Radek. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
  • HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • JANIŠ, Kamil ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
  • JANIŠ, Kamil a SKOPALOVÁ, Jitka. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila; VÍTKOVÁ, Marie et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN: 978-80-210-7726-3.
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno : MU, 2011, 258 s. ISBN 978-80-210-5693-0.
  • BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 104 s. ISBN 80-244-1436-8.
    neurčeno
  • OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008, 180 s. ISBN 978-80-210-4575-0.
  • STANTON, M. Understanding cerebral palsy. London: Jessica Kingsley Publishers. 2012, 224 s. ISBN978-1-84905-060-9.
  • VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004, 230 s. ISBN 80-7184-929-4.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 302 s. ISBN 80-7315-134-0.
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011, 112 s. ISBN 978-80-247-3856-7.
  • CONN, Carmel. Play and Friendship in Inclusive Autism Education. Routledge, 2016. ISBN 978-113-8842120.
  • ŠPATENKOVÁ, N., JANIŠ, K. Zájmové vzdělávání seniorů. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
80% účast studentů na seminářích, zpracování a prezentace zadaných úkolů vyučujícím je podmínkou splnění předmětu. Zápočet bude udělen na základě hodnocení průběžně plněných úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.