FVP:UPPVMP044 Volnočasové aktivity osob se z - Informace o předmětu
UPPVMP044 Volnočasové aktivity osob se zdravotním postižením
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2019
- Rozsah
- 0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen především na získání základního teoretického přehledu z oblasti pedagogiky volného času. Získání základního odborné terminologie. Získané znalosti studenti uplatňují při kombinaci speciálněpedagogické odbornosti – vzhledem k dílčím skupinám osob se zdravotním postižením. V rámci přímé výuky a studijní opory jsou studenti seznamováni s vybranými webovými stránkami prezentujícími vybrané volnočasové aktivity.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- Student umí popsat a charakterizovat pedagogiku volného času.
- Student zná základní terminologii, která se pedagogiky volného času týká
- Student umí popsat a charakterizovat typy volnočasových aktivit pro jednotlivé skupiny osob se zdravotním postižením.
Odborné dovednosti:
- Student si uvědomuje význam volného času pro lidský život
- Student umí zhodnotit negativní a pozitivní vlivy jednotlivých volnočasových aktivit na základě uvedených informací pro vybrané skupiny osob se zdravotním postižením.
Obecné způsobilosti:
- Student umí využít vybrané informace k realizaci, organizaci a plánování volnočasových aktivit pro konkrétní skupiny osob se zdravotním postižením. - Osnova
- 1. Vymezení pojmu volnočasová aktivita ve vztahu k jednotlivým druhům zdravotního postižení.
- 2. Vymezení základních pojmů – aktivita, volnočasová aktivita, pohybová aktiva, strukturovaná pohybová aktivita aj.
- 3. Funkce volnočasových aktivit pro osoby s jednotlivými druhy zdravotního postižení.
- 4. Volnočasové aktivity pro osoby s mentálním postižením I. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
- 5. Volnočasové aktivity pro osoby s mentálním postižením II. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
- 6. Volnočasové aktivity pro osoby se smyslovým zdravotním postižením I. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
- 7. Volnočasové aktivity pro osoby se smyslovým zdravotním postižením II. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
- 8. Volnočasové aktivity pro osoby s tělesným zdravotním postižením I. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
- 9. Volnočasové aktivity pro osoby s tělesným zdravotním postižením II. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
- 10. Volnočasové aktivity pro osoby s mentálním postižením – odlišení od teoretického konceptu volného času, možnosti, specifika.
- 11. Volnočasové aktivity pro osoby s PAS – specifika, možnosti, organizační zajištění.
- 12. Institucionální zajištění volnočasových aktivit, požadavky na pracovníky v oblasti volnočasových aktivit.
- Literatura
- povinná literatura
- 1. Vymezení pojmu volnočasová aktivita ve vztahu k jednotlivým druhům zdravotního postižení. 2. Vymezení základních pojmů – aktivita, volnočasová aktivita, pohybová aktiva, strukturovaná pohybová aktivita aj. 3. Funkce volnočasových aktivit pro osoby s j
- HANUŠ, Radek. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
- HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
- JANIŠ, Kamil ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
- JANIŠ, Kamil a SKOPALOVÁ, Jitka. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
- PIPEKOVÁ, Jarmila; VÍTKOVÁ, Marie et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN: 978-80-210-7726-3.
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno : MU, 2011, 258 s. ISBN 978-80-210-5693-0.
- BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 104 s. ISBN 80-244-1436-8.
- neurčeno
- OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008, 180 s. ISBN 978-80-210-4575-0.
- STANTON, M. Understanding cerebral palsy. London: Jessica Kingsley Publishers. 2012, 224 s. ISBN978-1-84905-060-9.
- VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004, 230 s. ISBN 80-7184-929-4.
- VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 302 s. ISBN 80-7315-134-0.
- ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011, 112 s. ISBN 978-80-247-3856-7.
- CONN, Carmel. Play and Friendship in Inclusive Autism Education. Routledge, 2016. ISBN 978-113-8842120.
- ŠPATENKOVÁ, N., JANIŠ, K. Zájmové vzdělávání seniorů. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Metody hodnocení
- 80% účast studentů na seminářích, zpracování a prezentace zadaných úkolů vyučujícím je podmínkou splnění předmětu. Zápočet bude udělen na základě hodnocení průběžně plněných úkolů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2019/UPPVMP044