UPPVMP048 Individualizované přístupy ke studentům se specifickými potřebami

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/13/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení studentů s praxí a modifikací studia pro studenty se specifickými potřebami na vysoké škole a celkově s problematikou vzdělávání studentů s disabilitou v rámci celoživotního studia. Potřebné informace budou vedeny k různým druhům postižení a individuálním faktorům, individuálnímu přístupu a modifikacím právě u konkrétních druhů a stupňů disabilit. Celkově bude diskutována rovnoprávnost a možnosti, exkluze a humanizace nejen studijních oborů, ale celých vysokých škol za podpory poradenských center. Student získá informace a komplexní pohled na terciální vzdělávání studentů se specifickými potřebami.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
-Student se orientuje v oblasti speciálněpedagogických disciplín, umí zařadit a charakterizovat různé druhy disabilit v dospělém věku
-Student zná základní teoretické pojmy a terminologii, které se týkají jednotlivých postižení
-Student se orientuje v problematice podpory studentů se specifickými potřebami v terciárním vzdělávání
-Student umí definovat a charakterizovat legislativní dokumenty, které se týkají rovnosti vzdělávání a vyzdvihují nejen individualizaci, ale rovněž ukazují na jistou modifikaci a adaptaci vytvářené studijní podpory
-Student se orientuje ve vývoji a historii této problematiky na území našich zemí i celosvětově
-Student zná základní vzdělávací systém a možnosti vzdělávání pro studenty v terciárním stupni.

Odborné dovednosti:
-Student umí posoudit vzdělávací možnosti související s určitými typy postižení člověka
-Student analyzuje osobnost člověka s disabilitou ve smyslu jedinečnosti modifikace jeho speciálních potřeb v kontextu terciárního vzdělávání.

Obecné způsobilosti:
-Student umí posoudit podle různých dokumentů a orientační diagnostiky začlenění studenta se specifickou potřebou do konkrétního oboru
-Student umí přizpůsobit proces práce konkrétnímu člověku s určitým postižením
-Student se orientuje v různosti terciárního vzdělávání
-Student zná a umí modifikovat speciálně pedagogické metody využitelné v práci s lidmi s postižením.
Osnova
  • 1. Vymezení problematiky terciárního vzdělání studentů se specifickými potřebami.
  • 2. Legislativní a metodický rámec vzdělávání.
  • 3. Centra podpory studentům se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR.
  • 4. Univerzitní, fakultní podpora a možnosti zajištění vyrovnávání podmínek ke studiu.
  • 5. Vzdělávání studentů s tělesným postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, (bez)bariérovost.
  • 6. Vzdělávání studentů se specifickou poruchou učení - aktivity zaměřené na psaní, čtení, organizaci, orientaci apod.
  • 7. Vzdělávání studentů se zrakovým postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, orientaci v prostoru, pohyb.
  • 8. Vzdělávání studentů se sluchovým postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, způsoby komunikace.
  • 9. Vzdělávání studentů s duálním senzorickým postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, orientaci apod.
  • 10. Vzdělávání studentů s Aspergerovým syndromem - aktivity zaměřené na orientaci a způsob komunikace.
  • 11. Evaluace realizovaných praktických aktivit I.
  • 12. Evaluace realizovaných praktických aktivit II.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava; VÍTKOVÁ, Marie et al. Support Measures for Students with Special Education Needs in Mainstream Schools in the Czech Republic and Abroad. Brno: Masaryk University, 2017. ISBN 978-80-210-8504-6 .
  • KALEJA, M., HAMPL, I. Asistence žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-292-0.
  • ZEZULKOVÁ, E., NOVOHRADSKÁ, H., KOVÁŘOVÁ, R., KALEJA, M. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami na vysoké škole. Ostrava: PdF, Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. 102 s. ISBN 978-80-7464-276-0.
  • HÁJKOVÁ, V., KVĚTOŇOVÁ, L., STRNADOVÁ, I. Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 2012. ISBN: 978-80-246-2086-2.
  • KALEJA, M., KOVÁŘOVÁ, R., ZEZULKOVÁ, E., FRANIOK, P. Podpora terciárního vzdělávání studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Ostravské univerzitě v Ostravě. 1. vyd. Ostrava: PdF Ostravské univerzity v Ostravě, 2012. 112 s. ISBN 978-80-7464-174-
  • UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
    doporučená literatura
  • ANDRYSOVÁ, Pavla, Jana MARTINCOVÁ, Vendula MACHÁČKOVÁ. 2014. Profesní kontext sociální pedagogiky: motivace studentů k výkonu. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 149 s.ISBN 978-80-7454-464-4.
  • GEISSLEROVÁ, Eli et al. Mít přehled: „Průvodce informačními a poradenskými službami pro mládež v ČR“. Národní institut pro další vzdělávání, 2012 - Počet stran: 241.
  • PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 6. aktual.a rozšíř. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
  • SIMONOVÁ, N. České vysoké školství na křižovatce : Investiční přístup k financování studia na vysoké škole v sociologické reflexi. Praha : Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2005. ISBN 80-7330-072-9.
  • SIMONOVÁ, N. Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti : Vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha : Sociologický ústav AV ČR, 2011. ISBN 978-80-7330-212-2.
  • MATĚJŮ, P.; JEŽEK, F.; MÜNICH D. aj. Bílá kniha terciárního vzdělávání[online]. Praha : Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2009. ISBN 978-80-254-4519-8. [cit. 5. srpna 2018].
    neurčeno
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Poradenský proces jako mechanizmus k vytváření sociální rovnosti v terciárním vzdělávání - kvalitativní sonda zaměřená na speciální vzdělávací potřeby. In Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference. Evropské pedagogické
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. (Eds.) Sborník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí. Inkluzivní vzdělávání v globálních a v užších kontextech: Terciární vzdělávání - otázky k inkluzi. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISB
  • DOUBET, Kristina. Differentiation in Middle and High School. ASCD, 2015. ISBN 978-141-6620181.
  • ZEZULKOVÁ, E. Strategie a přístupy v systému terciárního vzdělávání. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
- pravidelná docházka na semináře (min. 80 %)
- zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace v semináři (předpoklad písemného zápočtu)
- písemné ověření znalostí
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2019/UPPVMP048