UPPVMP049 Poruchy autistického spektra

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/26/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studijního předmětu je připravit studenty na specifika výchovy a vzdělávání žáků s PAS, na vytvoření podmínek pro jejich edukaci, seznámit studenty s novými trendy ve vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Součástí seminářů bude také seznámení s možnostmi nácviků sociálního chování.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku výchovy a vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Student bude schopen charakterizovat autismus, popsat jednotlivé poruchy autistického spektra bude seznámen s tvorbou speciálních didaktických pomůcek, bude schopen charakterizovat metodu strukturovaného učení.

Odborné znalosti:
- student dokáže charakterizovat autismus, popsat jednotlivé poruchy autistického spektra
- student zná legislativu týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra, zvláště vyhlášku 27/2016 Sb. ve vztahu k podpůrným opatřením
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro žáky s poruchou autistického spektra
- student se bude orientovat v etiologii a diagnostice.

Odborné dovednosti:
- student je schopen definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s poruchou autistického spektra ve vztahu k tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- student je schopen u žáků s poruchou autistického spektra aplikovat speciální metody a formy práce
- student je schopen ve výuce žáků s poruchou autistického spektra využít nabytých teoretických poznatků
- student je využít speciální metody a postupy, které vedou k vybavení žáka klíčovými kompetencemi.

Obecné způsobilosti:
- student umí využít získané teoretické poznatky v edukaci žáků s poruchou autistického spektra
- student umí samostatně vytvořit a aplikovat speciální didaktické pomůcky
- student umí samostatně aplikovat metodu strukturovaného učení ve výuce žáků s poruchou autistického spektra s ohledem na individuální možnosti jednotlivých žáků.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vývoj a změny přístupů k dětskému autismu, demografické charakteristiky.
  • 2. Charakteristické projevy, deficity a chování.
  • 3. Popis jednotlivých poruch autistického spektra.
  • 4. Diagnostika poruch autistického spektra.
  • 5. Diferenciální diagnostika.
  • 6. Intervence u osob s poruchou autistického spektra.
  • 7. Edukace jedinců s autismem, povinnost školní docházky.
  • 8. Metoda strukturovaného učení, Teacch program.
  • 9. Klíčové oblasti rozvoje.
  • 10. Poradenství.
  • 11. Organizace pro podporu osob s autismem.
  • 12. Péče o osoby s autismem v zahraničí.
Literature
    required literature
  • ADAMUS, P., VANČOVÁ, A. A LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 1. 175 s. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
  • BAZALOVÁ, Barbora, 2011. Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5781-4.
  • BAZALOVÁ, Barbora, 2012. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5930-6.
  • THOROVÁ, Kateřina, 2016. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9.
    recommended literature
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci odpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2
  • GRANDIN, Temple. Jak to vidím já: osobní pohled na autismus a Aspergerův syndrom. První vydání v českém jazyce. Překlad Marek Čtrnáct. Praha: Csémy Miklós ve spolupráci s Janou Csémy, 2015. ISBN 978¬80¬906078¬0¬4.
  • GRANDIN, Temple. Zvířata v překladu: autistická mysl jako klíč k pochopení chování zvířat. První vydání v českém jazyce. Překlad Alžběta a Jan Dvořákovi. Selce: Csy, 2015. ISBN 978¬80¬971852¬1¬ 3.
  • KURTZ, Lisa A. Hry pro rozvoj psychomotoriky: pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978¬80¬262¬0800¬6.
  • RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Vydání třetí. Překlad Miroslava Jelínková. Praha: Portál, 2015. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978¬80¬262¬0984¬3.
    not specified
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. 1. Ostravská univerzita v Ostravě: Repronis s.r.o. Ostrava, 2014. 1. ISBN 97880-7464-661-4.
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ, 2008. Strukturované učení: vzdělávaní dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami : speciální pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-475-5.
  • HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, ed., 2014. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0686-6.
  • PREIßMANN, Christine, 2010. Život s Aspergerovým syndromem: příběh psychoterapie. Praha: Portál. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-688-9.
  • SROKOVÁ, Eva a Pavla OLŠÁKOVÁ, 2004. Autismus ve školní praxi. 2004. Ostrava: Montanex, 47 s. Ze zkušeností pedagogů speciálních škol a zařízení. ISBN 8072251449.
  • ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Věra ČADILOVÁ, 2012. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3377-6.
  • RADEMACHER, Tom. It Won't Be Easy. Univ Of Minnesota Press,2017. ISBN 9781517901127.
  • ADAMUS, Petr, 2016. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. 1. Ostrava: Montanex. Jazyk a řeč. ISBN 9788072254361.
Assessment methods (in Czech)
- Příprava, realizace a prezentace obsahující záznamy přípravy na přímou práci s žáky s poruchou autistického spektra zaměřené na aplikaci a praktické uplatnění intervenčních strategií žáků s vlastní evaluací. Odevzdání portfolia a jeho prezentace je podmínkou přihlášení k didaktickému testu.
- Didaktický test je složen z otevřených otázek, jež vycházejí z otázek a úkolů uvedených ve studijních materiálech k předmětu. Didaktický test je zaměřen jednak na teoretickou znalost klíčových pojmů týkající se edukace žáků s poruchou autistického spektra, jakož i dovednost aplikovat získané teoretické poznatky do pedagogické praxe.
- Zápočet formou didaktického testu
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP049