UPPVMP051 Znakový jazyk II

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/26/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je navázat na Základy znakového jazyka I, jak v rámci teorie, tak v rámci praktického vyučování znakového jazyka a budování další znakové zásoby. Student je seznamován v dílčích prohlubujících souvislostech s tématem komunikace a potřeby osob se sluchovým postižením ve společnosti a absolvuje exkurzi do zařízení pro osoby se sluchovým postižením, ať už v resortu MPSV, tak v rámci MŠMT.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student se orientuje v problematice osob se sluchovým postižením
- Student zná teoretické souvislosti s tématem komunikačních systémů osob se sluchovým postižením
- Student rozumí základní terminologii a legislativním opatřením
- Student se orientuje v hlavních odlišnostech a potřebách osob se sluchovým postižením.

Odborné dovednosti:
- Student dokáže používat základní pozice rukou, v rámci jednotlivých znaků z běžného života
- Student umí používat znaky doporučené znakové zásoby
- Student umí používat klasifikátory a specifické znaky
- Student je schopen reflektovat a použít práci celého těla, spojenou s vizuálně pohybovými prostředky komunikace.

Obecné způsobilosti:
- Student umí samostatně komunikovat v rámci dané i rozšířené znakové zásoby
- Student umí aplikovat zásobu znaků do běžné komunikace, rozhovoru a vyprávění.
Osnova
  • 1. Úvod do studia.
  • 2.-4. Opakování základní slovní zásoby.
  • 5.-6. Zápor, rozkaz a otázka v českém znakovém jazyce.
  • 7.-8. Číslovky, vyjádření času (přítomnost, budoucnost a minulost).
  • 9. Práce s prostorem, inkorporace znaků.
  • 10. Specifické znaky – nejčastěji používané.
  • 11. Komunikace s osobami se sluchovým postižením v praxi.
  • 12. Sociální služby pro osoby se sluchovým postižením - exkurze.
Literatura
    povinná literatura
  • HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Praha: Septima, 1998.
  • HUDKOVÁ, Andrea a kol. Ve světě sluchového postižení. Informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: FRPSP, 2005.
  • RŮŽIČKOVÁ, Marie. Učíme se českou znakovou řeč. Praha: Septima, 1997.
  • Zákon o komunikačních systémech neslyšících, nedoslýchavých a hluchoslepých osob, Zákon č. 384/2008 Sb.
    doporučená literatura
  • CKTZJ, česká komora tlumočníku znakového jazyka, jak tištěné publikace, tak DVD
  • DVD Moravské znaky, Trojrozměr a 3Dimenze,Specifické znaky, nepřímá pojmenování, slovní zásoba moravských znaků, Brno 2010
  • DVD Znaková zásoba českého znakového jazyka, výukový materiál k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk UP v Olomouci, Olomouc 2008.
    neurčeno
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha:Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-239-7.
  • POTMĚŠIL, Miloň a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244.3310-3.
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících, Olomouc: PedF UP, 2002. ISBN 80-244-0433-8.
  • TARCSIOVÁ, Darina. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9. + články v časopise Speciální pedagogika a Gong
  • PAVLIŇÁKOVÁ, Z., ZARUBOVÁ, P. Znakový jazyk II. Distanční studijní text. Opava, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách (min 80% docházky), Teoretický písemný zápočtový test (úspěšné splnění dle hodnotících indikátorů je podmínkou k ústnímu rozhovoru) rozhovor s lektorem v českém znakovém jazyce, vlastní vyprávění.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.