FVP:UPPVMP053 Alternativní a augmentativní k - Course Information
UPPVMP053 Alternativní a augmentativní komunikace
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2019
- Extent and Intensity
- 0/26/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme FVP, SPEP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je porozumět otázkám biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka s důrazem na dialektickou determinaci vývoje řeči ve vztahu k psychickým procesům. Pozornost bude věnována symptomatickým poruchám řeči a principům konstruování podpůrných opatření za účelem komplexního rozvoje člověka prostřednictvím náhradních komunikačních systémů.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti:
-student vysvětlí faktory ovlivňující vývoj řeči
-student popíše specifické zvláštnosti vývoje řeči v kontextu zdravotního postižení
-student zná sekundární důsledky symptomatických poruch řeči
-student se orientuje se v terminologii související s náhradními komunikačními systémy
-student chápe principy budování náhradních komunikačních systémů.
Odborné dovednosti:
-student si osvojí metody a postupy aplikace vybraných komunikačních systémů
-student dokáže aplikovat prvky AAK ve stimulačním programu pro děti s OVŘ ve smyslu přirozené podpory řečového a jazykového rozvoje
-student získá zkušenosti s technickými pomůckami, které zprostředkovávají proces dorozumívání.
Obecné způsobilosti:
-student dokáže přiměřeně reflektovat speciální potřeby osob v oblasti dorozumívání
- student umí realizovat speciálně pedagogické edukační, reedukační a kompenzační přístupy k osobám s postižením s uplatňováním zásad AAK
- student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky nejen z oblasti speciální pedagogiky za účelem podpory komunikačních dovedností prostřednictvím AAK. - Syllabus (in Czech)
- 2. Úvod do studia, vymezení základních pojmů.
- 3. Systémy a metody AAK.
- 4. Komunikační systémy bez pomůcek.
- 5. Komunikační systémy s pomůckami.
- 6. Charakteristika vybraných systémů AAK, praktické ukázky.
- 7. Hlediska a pravidla výběru alternativního komunikačního systému.
- 8. Vliv funkce polykání pro produkci řeči. Poruchy polykání.
- 9. Využití AAK v edukaci dítěte předškolního věku.
- 10. Možnosti AAK u osob s mentálním postižením.
- 11. Aplikace AAK v edukační realitě, podpůrná opatření.
- 12. Případové studie uplatnění AAK ve výuce žáků se zdravotním postižením.
- 13. Rekapitulace učiva.
- Literature
- required literature
- BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
- KUBOVÁ, I. Čteme obrázky. Praha : Parta, 2011. ISBN 978-807320-055-8.
- MORALES, Rodolfo Castillo Orofaciální regulační terapie, přkl. Eva Matějíčková. Praha: Portál, 2006 ISBN 80-7367-105-0.
- ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace.Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
- ZEZULKOVÁ, E. Alternativní a augmentativní komunikace. Audiovizuální sada didaktických materiálů. 2014.
- ZEZULKOVÁ, E. Integrace handicapovaných ve společnosti: Teorie komunikace osob se zdravotním postižením. Online podpora výuky.2012.
- recommended literature
- ROSENFELD-JOHNSON, R. Assessment and Treatment of the Jaw. Manufactured in the USA, 2005. ISBN 978-1-932460-25-X.
- LONCKE, F. Augmentative and Alternative Communication. USA, San Diego, 2014. ISBN 978-159756-498-4.
- WILKEN, E. Sprachförderung bei Kindern mit Down - Syndrom. Stuttgart, 2010. ISBN 978-3-17021293-0.
- WILKEN, E.(Hrsg.). Unterstützte Kommunikation. Eine Einführung in Theorie und Praxis. Stuttgart, 2010. ISBN 978-3-17-02129947.
- not specified
- ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367475-5 .
- JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno : MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
- KUBOVÁ, I. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha : Techmarket, 1996.
- KUBOVÁ, I. Piktogramy - metodická příručka. Praha : Techmarket, 1997. ISBN 80-86114-00-7.
- KUBOVÁ, I. Piktogramy - učebnice. Praha : Techmarket, 1997. ISBN 80-902134-9-9.
- KUBOVÁ, I. Znak do řeči. Praha : Techmarket, 1999. ISBN 80-86114-23-6.
- KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém VOKS. Praha : IPPP ČR, 2006. ISBN 8086856-14-3.
- THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
- LACEY, Penny. The Routledge Companion to Severe, Profound and Multiple Learning Difficulties. Routledge, 2015. ISBN 9780415709972.
- ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Komunikační systémy osob se sluchovým postižením. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Assessment methods (in Czech)
- Podmínky přihlášení k zápočtu:
- Aktivní účast v semináři (80%)
- prezentace příkladu uplatnění AAK v praxi - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP053