UPPVUK020 Základy pedagogiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 11. 10. 15:35–18:00 C311, Pá 25. 10. 15:35–18:00 C312, Pá 29. 11. 10:35–13:00 C311
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do pedagogické problematiky, klíčových pojmů a aspektů teorie výchovy, které by měli pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů pedagogiky - bázové vědy o výchově a vzdělávání člověka. Student taktéž získá analytický přehled o dílčích složkách soustavy pedagogických věd, hraničních vědních disciplínách, analýze jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu výchovy, o podmínkách, prostředcích, formách, obsahu, principech, výzkumných metodách, o alternativních pedagogických koncepcích a hnutích, včetně důležitých osobností pedagogiky a vývojových tendencích zasazených do konceptu celoživotního učení. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
Osnova
  • 1. Základní kategorie a pojmy: pedagogika, výchova, vzdělávání, edukace, CŽU, antropogogika, pedologie.
    2. Předmět pedagogiky; vymezení předmětu pedagogiky; informativní a formativní charakter.
    3. Vznik pedagogiky jako samostatné systémové vědy (J. F. Herbart, J. A. Komenský); pojetí pedagogiky v genezi a v současnosti z hlediska objektu zkoumání.
    4. Pedagogické směry, alternativní školy a hnutí od 30. let 20. st. po současnost.
    5. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky.
    6. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplín; dějiny pedagogiky a školství, předškolní pedagogika, školní pedagogika, vysokoškolská andragogika, sociální ped., speciální ped., pedagogika volného času, srovnávací (komparativní) pedagogika.
    7. Pomocné a hraniční vědy pedagogiky; filozofické vědy, psychologické vědy, sociologické vědy.
    8. Teorie výchovy, cíle a principy výchovy; srovnání s obecnou teorií vzdělávání a učení - přes cíle a principy.
    9. Obsah výchovy, učební plány a osnovy, kurikula, RVP a ŠVP.
    10. Formy a metody výchovy; didaktická technika a technologie výchovy.
    11. Složky výchovy v demokratické společnosti; rozumová, mravní, k humanizmu, estetická a umělecká, pracovní, tělesná, multikulturní, integrovaná, k rodičovství; osobitý význam kompetence k celoživotnímu učení pro harmonický rozvoj osobnosti člověka.
    12. Osobnost a klíčové kompetence vychovávaného jedince (žáka).
    13. Osobnost a klíčové kompetence vychovatele (rodiče, učitele).
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 9788026212287. info
  • KALNICKÝ, J. Pedagogika pro SP. studijní opora. Opava: FVP SU, 2017. info
    doporučená literatura
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky - Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026208723. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • SHARPLES, M., ADAMS, A., FERGUSON, R., & others. Innovating Pedagogy. UK, Milton Keynes, 2014. ISBN 978-1-4730-0335-4. info
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky, 2. dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9. info
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Monologická (výklad, přednáška)
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Seminární test
Informace učitele
Zkouška: písemná - z povinné a doporučené literatury + přednášek + předchozí seminární test (podmínka k zapsání na závěrečnou ZK) - u obou: úspěšnost min. získat 75 bodů ze 100 možných; aktivní účast na seminářích + docházka; možnost konzultací s profesorem přes e-mail;
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021.