UPPVFD011 Androdidaktika a gerontodidaktika

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2020
Extent and Intensity
9/0/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky, klíčových pojmů a aspektů androdidaktiky a gerontodidaktiky přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů teorie edukace dospělých a seniorů, jejího obsahu, forem, metod a prostředků. Student taktéž získá analytický přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách a principech, o tvorbě kurikul a komplexní přípravě na edukační proces, včetně vývojových tendencích. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení klíčových pojmů a kategoriálního andro a geronto - didaktického aparátu;
    2. Předmět androdidaktiky a gerontodidaktiky; metodologické základy vzdělávání a učení; klíčové aspekty a terorie učení; rozdílné učení u žen a mužů;
    3. Androdidaktický a gerontodidaktický výzkum metodologie; klasifikace, metody a techniky výzkumu, výzkumná správa;
    4. Dospělí a senioři edukanti v didaktickém procesu; kompetence edukantů; dospělý účastník/senior (klient); vstupní úroveň, docilita; kompetence; význam (rodinného) zázemí, motivace ke vzdělávání pro kreativitu a efektivitu učení; kompetence edukátorů - trenér, facilitátor, animátor, kouč, poradce.); kompetence a dovednosti andragoga a gerontagoga pro edukační proces (osobnostní, profesní a didaktické, řídící, diagnostické); lektorská sebereflexe;; identifikace vzdělávacích potřeb u dospělých a seniorů;
    5. Nemateriální prostředky didaktického procesu; Cíle a etapy didaktického procesu u dospělých a seniorů; odlišnost cílů dle druhů učení formální, neformální a informální; nové paradigma učení;
    6. Obsah - učební projekty/programy/kurikula; učební plány a osnovy, učebnice a další učební "konzervy"; tvorba kurikul a příprava na výuku výběr a uspořádání učiva na bázi potřeb a didaktických možností;
    7. Formy - charakteristika forem edukace; formy pro profesní a pro zájmovou neprofesní oblast edukace;
    8. Metody efektivnost metod výuky; typologizace metod; charakteristika vybraných metod pro profesní a zájmovou edukaci; metody sebevzdělávání a sebekultivace; zážitkovost metod; význam herních aspektů edukačních metod;
    9. Zásady/principy efektivního provedení edukační aktivity;
    10. Materiální prostředky didaktického procesu; vzdělávací instituce pro dospělé a seniory; výpočetní technika a videozařízení; edukační technologie; o dospělé a seniory - realizace edukačních aktivit; PC + zesíťování (e-mail; internet info-databázy fulltexty); tablet, i-pot; učební a relaxační prostory; logistika; učební pomůcky;
    11. Efektivnost didaktického procesu u dospělých a seniorů; klíčové determinanty efektivnosti; Tvořivý edukační proces výuka k tvořivosti;
    12. Diagnostika - význam prověřování výsledků edukace dospělých a seniorů; takt; auto-diagnostika docility dospělého a seniora podmínka další efektivní edukace a kultivace dospělého a seniora; zásady; hospitace; hodnocení výsledků učebního procesu;
    13. Další činitelé efektivnosti edukačního procesu u dospělých a seniorů; marketing, prognózování, význam a systém poradenství a konzultační činnost ve vzdělávání dospělých a seniorů dle druhů učení; způsobilost radit a efektivně a cíleně komunikovat; outreache neboli reklama v edukační činnosti dospělých a seniorů;
Literature
    required literature
  • KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. In KALNICKÝ, J. HRM - řízení lidských zdrojů. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-300-0. info
  • MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu - Andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6. info
  • KALNICKÝ, J. Efektivní sebevzdělávání dospělých a seniorů. In: Dětství, dospělost, stáří. Variace na lidský život. Opava: FVP SLU, 2009. ISBN 978-80-7248-511-6. info
  • VETEŠKA, J. - TURECKIOVÁ, M. Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí. Praha: UJAK, 2008. ISBN 978-80-86723-54-9. info
  • KALNICKÝ, J. Metody práce s dospělými. Ostrava: OU - servis, 2007. info
  • KALNICKÝ, J. Účinnost forem a metod z pohledu androdidaktiky. In: KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. 2. dopl. vyd. Ostrava: Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. info
    recommended literature
  • STANÍČEK, P. Geragog jako nová učitelská profese. Pedagogická orientace, 4/2001. info
  • KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech. 2. upravené vyd. [online] . Dostupné z web - site FVP SLU. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2015. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • HLADÍLEK, M. Kapitoly z obecné didaktiky a didaktiky vzdělávání dospělých. Praha: UJAK, 2009. ISBN 978-80-86723-75-4. info
  • MAŇÁK, J. - ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
  • KALNICKÝ, J. Brainstorming. p. 94. In: FEDERIGHI, P. (ed.) Glossary of Adult Learning in Europe. Hamburg: European Association for the Education, 1999. ISBN 92 820 1103-8. info
  • MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. info
  • PETLÁK, E. Všeobecná didaktika. Bratislava: IRIS, 1997. ISBN 80-88778-49-2. info
  • PROKOPENKO, J. - KUBR, M. a kol. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-250-6. info
  • KALNICKÝ, J. Progresívna andragogika. Androdidaktika. Bratislava:, 1994. ISBN 80-7121-062-5. info
  • PETŘKOVÁ, A. Vzdělávání seniorů jako aktuální problém vzdělávání dospělých. In: BOČKOVÁ V. Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. Olomouc: UP, 1994. info
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990. ISBN 80-210-1661-2. info
  • LERNER, I. J. Didaktické zásady vyučovacích metód. Bratislava: SPN, 1988. info
  • BLOOM, B. S. et al. Taxonomy of Educational Objectives. Handbook 1:Cognitive Domain. New York: Davis McKay, 1956. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 9 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2020/UPPVFD011