UPPVIP001 Pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2020
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 11:25–13:00 C202
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP001/A: Po 8:05–9:40 C311, E. Ondřejová
UPPVIP001/B: Po 12:15–13:50 C312, E. Ondřejová
UPPVIP001/C: St 8:05–9:40 C205, E. Ondřejová
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Vymezení klíčových kategorií a pojmů – pedagogika, edukant, edukátor, celoživotní učení, výuka, edukace, vzdělávání, výchova, výchovně-vzdělávací proces, didaktika…
  • 2. Přehled edukace před vznikem pedagogiky – významné prvky edukace před vznikem pedagogiky ve starověku, ve středověku a novověku, v industriální společnosti
  • 3. Vymezení předmětu pedagogiky – souvislosti vzniku pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny
  • 4. Předmět pedagogiky – metodologické ukotvení pedagogiky; ukotvení pedagogiky v konceptu CŽU z hlediska institucí, forem a objektů edukace
  • 5. Klíčové aspekty orientace a teorie učení – ffilosofické orientace aj. s významem pro soudobou pedagogiku; teorie učení; rozdíly v učení žen a mužů
  • 6. Funkce a úkoly pedagogiky
  • 7. Pojetí paradigmat pedagogiky
  • 8. Soustava pedagogických disciplín – základní pedagogické disciplíny; hraniční pedagogické disciplíny; aplikované pedagogické disciplíny; Vztah k jiným – pro pedagogiku pomocným vědám
  • 9. Pedagogické prostředky – nehmotné, hmotné
  • 10. Determinanty efektivnosti edukačního procesu
  • 11. Pedagogická efektivnost – zásady efektivního učení a učení se, včetně sebeučení; tvořivý edukační proces; učení a výuka k tvořivosti
  • 12. Kompetence edukanta (žáka) a edukátora (učitele) – kompetence k celoživotnímu učení (CŽU) aj., vymezené EK; osobnost edukanta (žáka) a jeho cílové kompetence; osobnost edukátora a jeho pedagogické kompetence
  • 13. Pedagogický výzkum – význam a poslání; klasifikace pedagogického výzkumu; metody pedagogického výzkumu; techniky pedagogického výzkumu; výzkumná zpráva
Literatura
    povinná literatura
  • GIROUX H. A. On Critical Pedagogy. Vancouver: Continuum, 2011. 192 p. ISBN 9781441116222
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Pedagogika pro SP. studijní opora. Opava, FVP, UPPV, 2017. info
  • KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
  • KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
  • PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • • BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-9763-2 (ePub). ISBN 978-80-247-9762-5 (pdf). ISBN 978-80-247-4248-9 (print).
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
    doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
  • JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • KALNICKÝ, J. Predzamestnanecká a zamestnanecká edukológia. (encyklopedické výkladové heslo) s. 1072-1074. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava: UK, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. info
Metody hodnocení
zápočet v PS: test znalostí z určené povinné literatury (úspěšnost 75 %), aktivní účast na seminářích (plnění úkolů), docházka do seminářů
zkouška: z povinné literatury a přednášek *Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.