UNZSOP031 Aktivizace dětí

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
10/20/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ivana Zachrlová (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
St 19. 10. 14:45–18:00 C202, Čt 3. 11. 15:35–20:30 C303
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSOP031/A: St 9. 11. 15:35–19:40 C303, Čt 24. 11. 15:35–19:40 C204, Út 29. 11. 13:55–17:10 C204, Pá 2. 12. 13:55–18:50 C309
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa pro výchovu zdravých i nemocných dětí různých věkových skupin. Student/ka se seznámí s technikami výchovné práce a získá praktické dovednosti potřebné pro výchovnou práci se zdravými a nemocnými dětmi, včetně spolupráce s ostatními odborníky, členy rodiny i s ostatními zdravotníky. Bude umět vytvářet herní aktivity, organizovat výchovné programy, vhodnou formou seznámit dítě s onemocněním a pomoci mu se s ním vyrovnat.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí definovat metodiku výchovné péče a herní terapie. Chápe význam využívání metodik výchovné péče pro zdravý vývoj dítěte, zná základní výchovné principy a zásady výchovného působení na děti. Chápe různé významy hry pro dítě. Zná žádoucí znaky hraček a požadavky kladené na hračky. Odborné dovednosti: Student/ka se seznámí s technikami výchovné práce a získá praktické dovednosti potřebné pro výchovnou práci se zdravými a nemocnými dětmi, včetně spolupráce s ostatními odborníky, členy rodiny i s ostatními zdravotníky. Obecná způsobilost (kompetence): Student bude umět vytvářet herní aktivity, organizovat výchovné programy, vhodnou formou seznámit dítě s onemocněním a pomoci mu se s ním vyrovnat. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Osnova
  • 1. Dětská sestra v roli herního specialisty – spolupráce s rodiči, seznámení s diagnózou, vyšetřeními a léčebnými postupy, vhodné zaměstnání dítěte. 2. Péče o dítě v souvislosti s jeho onemocněním – výchova ke zdravému životnímu stylu, individuální přístup. 3. Výchovné principy a zásady výchovného působení na děti – cíle a metody. 4. Hračky, knihy, hry a další didaktické pomůcky – jejich výchovné aspekty a požadavky na ně kladené. 5. Techniky výchovné práce se zdravými a nemocnými dětmi. 6. Organizace výchovných programů a herních aktivit pro jednotlivce a skupiny dětí. 7. Péče o novorozence a kojence z hlediska psychologického a pedagogického. 8. Péče o batole a dítě předškolního věku z hlediska psychologického a pedagogického. 9. Péče o dítě staršího školního věku a adolescenta z hlediska psychologického a pedagogického. 10. Specifika péče o dítě se zvláštními potřebami (tělesně, smyslově, mentálně postižené, s výchovnými problémy, psychicky oslabené, s psychosomatickými potížemi, autistické, koktající…). 11. Nemoc a úraz jako faktor ovlivňující vývoj dítěte – možnosti minimalizace jejich negativních dopadů. Specifika péče o dítě v ambulantní péči, hospitalizované na dětském oddělení nemocnice (včetně psychiatrické), v kojeneckém ústavu, dětské léčebně, stacionáři. 12. Hra jako zábava i přirozený nástroj učení, role knihy, nebezpečí „digitální demence“, možnosti arteterapie.
Literatura
    povinná literatura
  • MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3.vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-860-2292-5.
  • HONZÁK, R. Psychosomatická prvouka. Praha: Vyšehrad 2017. ISBN 978-80-7429-912-4.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2.dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  • MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. 7.vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0398-8.
    doporučená literatura
  • HASSON,G., Emoční inteligence. Jak zvládat a řídit své i cizí emoce. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9920-9.
  • INHELDEROVÁ, B., PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-filozofie1-0.
  • WARNER, P. 160 her a cvičení pro první tři roky života dítěte. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0824-2.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0053-6.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. 3. vyd . Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0766-5.
  • LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. 4.vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
Výukové metody
Přednáška, prezentace, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností) a vytvoření plánu herních aktivit a výchovného zaměstnání je podmínkou pro udělení zápočtu. Zápočet: seminární práce - Plán herních aktivit a výchovného zaměstnání.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023, zima 2024.