UOLP062 Výchova k orálnímu zdraví 5

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
0/24/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Bc. Klára Dominiková (přednášející)
Garance
MUDr. Marianna Hadzimová
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Čt 8. 9. 13:55–17:10 C101, St 14. 9. 14:45–17:10 C101, Čt 6. 10. 14:45–17:10 C101, Po 7. 11. 8:05–13:50 C101, St 9. 11. 8:05–13:50 C101
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student zdokonalí své dovednosti v oblastech komunikace a managementu. Má dostatek pedagogických dovedností a zručností pro edukaci. Je schopen připravit a z realizovat setkání s rodiči a zdravotnickým personálem a vysvětlit jim problematiku skupinové prevence a výchovy k orálnímu zdraví. Umí edukovat zdravotnický personál ve zvláštní péči o dutinu ústní. Umí statisticky vyhodnotit výsledky průzkumného šetření orálního zdraví podle WHO.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student zdokonalí své dovednosti v oblastech komunikace a managementu.
Odborné dovednosti:. Má dostatek pedagogických dovedností a zručností pro edukaci.
Obecná způsobilost: Je schopen připravit a zrealizovat setkání s rodiči a zdravotnickými pracovníky a vysvětlit jim problematiku skupinové prevence a výchovy k orálnímu zdraví.
Kompetence: Umí statisticky vyhodnotit výsledky průzkumného šetření orálního zdraví podle WHO.
Osnova
  • 1. Vztah managementu, pedagogiky k zubnímu lékařství a dentální hygieně.
  • 2. Význam managementu, marketingu a pedagogiky v životě jedince.
  • 3. Výchovný proces cíle, formy, zásady, metody a prostředky.
  • 4. Význam edukace v profesi DH.
  • 5. Organizace zdravotní výchovy s ohledem na věk a psychosomatický stav.
  • 6. Výchova ke zdraví, zdravotní kultura a zodpovědnost za vlastní zdraví.
  • 7. Výchova a vzdělávání ve vztahu k zachování a obnově zdraví.
  • 8. Zdravotní výchova v primární sféře.
  • 9. Zdravotní výchova v sekundární sféře.
  • 10. Aktivní příprava cvičení, pomůcek na cvičení, sestavení hodiny pro rodiče a zdravotnický personál.
  • 11. Příprava přednášek, navazování kontaktů se školami a zdravotnickými zařízeními.
  • 12. Zdravotní edukace rodičů s dětmi, dospělých a seniorů.
Literatura
    povinná literatura
  • AXELSSON, P. Preventive Materials, Methods and Programs. Carlstad Sweden, Quintessence Publishing Co., Inc. 2004.
  • ČARNOKÁ,T., KOVAĽOVÁ, E. Preventívna stomatológia, 2004, CD – 2003.
  • HUDÁKOVÁ L., FEDURCOVÁ I., KLAMÁROVÁ T. Skupinová prevencia orálneho zdravia. Prešov: Prešovská univerzita, 2012.
  • KOVAĽOVÁ, E. Zdravé zuby po celý život. Prešov, Akcent print 2005. 152 s. ISBN 80-969274-7-7. 7.
    neurčeno
  • KOVAĽOVÁ, E. Proč vlk šišlal. Praha: StomaTeam. 2014. ISBN 978-80-904377-1-5.
  • ZOULOVÁ, A. O zubních skřítcích. Praha: StomaTeam. 2014. ISBN 978-80-270-3775-9.
  • ZOULOVÁ, A. O zubních skřítcích a Malé víle. Praha: StomaTeam. 2015. ISBN 978-80-260-6664.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: 80 % aktivní účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: příprava edukačního plánu a jeho prezentace na novorozeneckém oddělení, neurochirurgickém oddělení, oddělení následné péče, domov pro seniory.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2023.