UPPVIK042 Sociálně výchovná práce s vybranými skupinami

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
10/0/0. Přednáška 10 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (přednášející)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 30. 9. 8:05–10:30 C205, Pá 14. 10. 11:25–13:00 C311, Pá 11. 11. 10:35–12:10 C205, Pá 25. 11. 9:45–12:10 C312
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Vývojové problémy dítěte ve stadiu prenatálním a v období prvního a druhého dětství
  • 2. Vybrané výchovné a sociální problémy ve stadiu školního dětství a dospívání
  • 3. Vybrané výchovné a sociální obtíže dětí a dospívajících v oblasti psychosexuálního vývoje
  • 4. Práce s rodinou, náhradní rodinná péče
  • 5. Práce s dětmi s podpůrnými opatřeními
  • 6. Práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Děti nadané
  • 7. Práce s dětmi se specifickými vývojovými poruchami učení a chování
  • 8. Práce s dětmi s autismem, poruchy se somatickými projevy
  • 9. Práce s dětmi s emočními poruchami, neurologická onemocnění
  • 10. Práce s týraným, zneužívaným a zanedbávaným dítětem
  • 11. Dětská agresivita, delikventní chování
  • 12. Rizikové chování dětí a dospívajících, tradiční a kybernetická šikana
Literatura
    povinná literatura
  • BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-955-9.
  • KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ (eds). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-8-262-0696-5.
  • VAŠUTOVÁ, M. Sociálně výchovná práce s vybranými skupinami. Opava: FVP SU v Opavě, 2018. Distanční studijní opora. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218
    doporučená literatura
  • ČEŠKOVÁ, Eva, KUČEROVÁ, Hana, SVOBODA, Mojmír(ed.). Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0976-8. info
  • GABRIEL, Z., NOVÁK, T. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1788-3. info
  • HOSÁK, L., HRDLIČKA, M., LIBIGER, J. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2998-8. info
  • HERGENHAN, A. Agresivní dítě? Systemické řešení problémového chování. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1279-9.
  • LECHTA, V. (ed.) Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • MADUEŇO, C. Sexualita pre dospievajúcich. Praha: Juraj Štefuň-Georg, 2017. ISBN 978-80-8154-199-5.
  • MORAVCOVÁ, E. a kol. Delikvence mládeže. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-860-3.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Výchovné poradenství. ČR: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2
  • MICHALÍK, J. a kol. Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-57-6.
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro lidi se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7
  • ŘÍČAN, P., KREJČOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1049-5.
  • SLOBODA, Z. Dospívání, rodičovství a (homo)sexualita. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 97-880-8816-3091.
  • ŠMAHAJ, J. a kol. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4451-3.
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
  • VAŠUTOVÁ, M. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: FF OU, 2005. ISBN 978-80-7368-525-6.
  • VAŠUTOVÁ, M. a kol. Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: FF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-858-5. s. 226
  • VAŠUTOVÁ, M., PANÁČEK, M. Mezi dětstvím a dospělostí. Vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Ostrava: FF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-125-1.
  • WEISS, P. a kol. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0929-5.
Metody hodnocení
zápočet PS: povinná účast na seminářích, zpracování seminární práce, kasuistiky na dané téma
zápočet KS: splnění korespondenčních úkolů – viz studijní opora zkouška: z určené povinné literatury a přednášek
*Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Informace učitele
Studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailové komunikace nebo po dohodě osobně s vyučujícím.
Předmět bude mít vytvořen kurz LMS Moodle, jenž bude sloužit k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2023, léto 2024, zima 2024.