UPPVMP042 Pedagogika volného času

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
13/13/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 11:25–13:00 C201
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVMP042/A: každý sudý čtvrtek 17:15–18:50 C306, K. Janiš
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen především na získání základního teoretického přehledu z oblasti pedagogiky volného času. Získání základního odborné terminologie. Získané znalosti studenti uplatňují v praxi.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí popsat a charakterizovat pedagogiku volného času
- student zná základní terminologii, která se pedagogiky volného času týká
- student umí popsat a klasifikovat instituce volnočasového zaměření dle různých klasifikačních kritérií
Odborné dovednosti:
- student si uvědomuje význam volného času pro lidský život
- student umí zhodnotit negativní a pozitivní vlivy jednotlivých volnočasových aktivit na základě uvedených informací
Obecné způsobilosti:
- student umí využít vybrané informace k realizaci, organizaci a plánování volnočasových aktivit
Osnova
  • 1. Pedagogika volného času - profil (obsah, rozdělení terminologie, metodologie).
  • 2. Volný čas - vymezení, charakteristika, polovolný čas, vázaný čas, polovýchovný čas.
  • 3. Determinanty volnočasového chování - teorie, modely, faktory. Možnosti volnočasové intervence.
  • 4. Rozvoj osobnosti vychovávaného jedince při volnočasových aktivitách (využití zážitkové pedagogiky).
  • 5. Výchova mimo vyučování - funkce, cíle, dimenze, současné pojetí.
  • 6. Metodika herních činností – vybrané oblasti vedení a řízení her, zadávání pravidel.
  • 7. Herní systémy – švýcarský, mistrovský, vylučovací, organizace sportovních turnajů.
  • 8. Sociální prostředí výchovných zařízení - domov mládeže, dětské domovy, školní družina a školní klub.
  • 9. Intencionální a funkcionální formy výchovy ve vybraných volnočasových zařízeních (domov mládeže, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež).
  • 10. Volný čas seniorů - definice, charakteristika, význam, metodika, preventivní význam, learning dividends.
  • 11. Osobnost pedagoga volného času - typologie, kompetence, rizika spojená s vychovatelskou činností.
Literatura
    povinná literatura
  • HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
  • HANUŠ, R. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
  • JANIŠ, K., SKOPALOVÁ, J. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
    doporučená literatura
  • EVANGELU, J. E. 133 her pro motivaci a rozvoj týmů. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3927-4.
  • PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6.
  • PELÁNEK, R. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8.
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2033-4.
  • ZOUHAROVÁ, K. Škola v přírodě hrou. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3998-4.
    neurčeno
  • HAVEL, J. et al. Analýza a perspektivy utváření pohybového a výživového režimu žáků na prvním stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8463-6.
  • HÁJEK, B. a kol. Školní družina. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-900-2.
  • HOFBAUER, B., KAPLÁNEK, M. ed. Kapitoly z pedagogiky volného času: soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
  • KAPLÁNEK, M. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0565-4.
  • KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
  • Van WYNSBERGHE, R. M. Adaptive Education. University of Toronto Press, 2016. ISBN 978-1442630406.
  • JANIŠ, K. ml. Pedagogika volného času. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Aktivní účast studentů na seminářích a zpracování a prezentace zadaných úkolů vyučujícím je podmínkou připuštění studenta k písemnému testu. Splnění písemného testu, který je tvořený uzavřenými otázkami. Student pro splnění zápočtu musí správně odpovědět a získat minimálně 21 ze 40 bodů v testu, což odpovídá bodovací škále (51 bodů ze 100 bodů) podle systému bodování na univerzitní škále.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, léto 2023, léto 2024, léto 2025.