UVSRPHP006 Rozvoj multikulturních kompetencí

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
Rozvrh
St 8:05–8:50 C306
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UVSRPHP006/A: St 8:55–9:40 C306, A. Preissová Krejčí
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu nabízí hlubší teoretické zázemí k řešené problematice na úrovni příslušného stupně vzdělání, které souvisí s aktuálními a obecně platnými společenskými tendencemi celosvětového kontextu. Navazuje na již získané znalosti, dovednosti a příslušné kompetence získané absolvováním bakalářského studia. Jeho obsah reflektuje variabilitu multikulturních teoretických koncepcí, včetně jejich obsahů a cílů. Cíleně se však zaměřuje na postojové konstrukty, jejich změny, faktory těchto změn a další determinanty, které vstupují do komunikačních situací s lidmi pocházejícími z jiného odlišného socio-kulturního prostředí.
Výstupy z učení
Odborné znalosti
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: popsat různé koncepty a teorie pluralismu a multikulturalismu, vč. orientace v základních pojmech, kriticky hodnotit rostoucí kulturní diverzitu a její dopad na soudobou společnosti i jednotlivce, analyzovat a hodnotit fenomén multikulturalismu v tuzemských, evropských i světových souvislostech a interpretovat pluralismus a multikulturalismus na pozadí postmoderního etického diskursu. Dokážou analyzovat klíčové problémy řešeného fenoménu z perspektivy národních států i mezinárodních vztahů a postihnout tak jejich vzájemné vazby i společenskou podmíněnost. Studenti znají klíčové strategické a koncepční dokumenty garantující institucionální stabilitu, demokracii v právním státě a upravující dodržování lidských práv a respektování menšin.
Odborné dovednosti
Studenti dokážou samostatně vyhledat, kriticky věcně zhodnotit a utřídit relevantní fakta z literárních a jiných zdrojů, umí s použitím uznávaných metod studovaného oboru popsat, analyzovat a zhodnotit základní trendy společenského, sociálního i ekonomického vývoje. Dokážou vyložit podstatu klíčových společenských problémů a jejich dopadů na státní stabilitu, demokracii, lidská práva a respekt vůči menšinám. Dokážou rovněž samostatně zpracovat kritickou diskurzivní analýzu k danému tématu a interpretovat její faktografický rámec.
Obecná způsobilost
Znalost základních problémů a společenských přístupů. Absolventi se dokážou orientovat v procesech formování postojů, stereotypů, názorů, orientují se v platných strategických a koncepčních dokumentech, znají a rozumí jejich obsahově věcné relevanci. Získané znalosti a dovednosti mohou uplatnit především v komunikačních situacích v kontextu studovaného programu.
Osnova
  • 1. Multikulturalismus v hlavních a souvisejících pojmech.
  • 2. Problematika společenské diverzifikace menšin. Klasifikace menšin a jejich interpretační kritéria. Reprezentace menšinových kultur v ČR.
  • 3. Antropologie „ras“, etnických a národnostních menšin.
  • 4. Společensko-kulturní souvislosti k menšinám v prostoru ČR a Evropy.
  • 5. Základní legislativní rámec národní a nadnárodní úrovně upravující otázky menšin.
  • 6. Multikulturalismus jako pedagogický problém.
  • 7. Souhrn činitelů vytvářejících multikulturní přístup v řešení společenských problémů.
  • 8. Determinanty xenofobie a rasismu aneb jak účinně s xenofobií a rasismem bojovat.
  • 9. Zjevné a skryté faktory psychologických schémat stereotypů, předsudků a názorů.
  • 10. Vybrané oblasti kvality života menšin a jejich limity.
  • 11. Sociální rovnost a sociální spravedlnost.
  • 12. Repetitorium učiva. Skupinová diskuse a rozbor kasuistik na téma „Tolerance odlišnosti“.
Literatura
    povinná literatura
  • KALEJA, Martin. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-446-7.
  • MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Martina CICHÁ, a Lenka GULOVÁ. Multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-. 80-244-3287-8.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: UP, 2016. ISBN 978-80-244-4966-1.
    doporučená literatura
  • ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností. Rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2
  • GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 1. vydání.
  • HIRT, T. & JAKOUBEK, M. (Eds.) „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
  • HLADÍK, Jakub. Multikulturní kompetence studentů pomáhajících profesí. Zlín: UTB, 2014. ISBN 978-80-7454-426-2.
  • JANÁK, Dušan, Miroslav PILÁT, a Jan BEZDĚK. Rozdělování sociálních nerovností pod patronací státu. Situační analýza Osoblažska a možnosti jeho socioekonomického rozvoje. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2014. ISBN 078-80-7248-3.
Metody hodnocení
Zkouška
Předmět je ukončen kombinovanou formou, tj.: 1) zpracováním kritické diskurzivní analýzy na předem zadané téma v rozsahu 5 - 10 NS a její prezentace, ve které student prokáže požadovanou oborově věcnou orientaci a 2) písemným ověřením znalostí formou závěrečného testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2021, zima 2023, zima 2024.