UNZSOK028 Léčebně rehabilitační péče

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
3/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Miroslava Gebauerová (přednášející)
Bc. Petra Rusková (cvičící)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Pá 22. 9. 13:55–16:20 C311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSOK028/A: Pá 29. 9. 13:05–14:40 C311, P. Rusková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je základem pro výuku rehabilitačního ošetřovatelství. Jde o soubor včasných diagnostických a terapeutických opatření směřujících k optimální fyzické funkci organizmu.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí popsat a vysvětlit psychomotorický vývoj dítěte, adekvátní hru, má přehled v rehabilitačních metodikách využívaných u dětí, handling novorozenců a polohovaní dětí dle potřeby diagnózy. Zná indikace a formy dechové rehabilitace, pojmy z respirační fyzioterapie. Odborné dovednosti: Student je schopen manipulace s dítětem s ohledem na věk a diagnózu pacienta, správně použít jednotlivé typy dechové gymnastiky, manipulovat s pacientem na lůžku a při přesunech na židli (invalidní vozík), polohovat pacienta přiměřeně jeho stavu a diagnóze, vertikalizace a nácviku chůze s pacientem s použitím vhodných pomůcek, nácviku celkové relaxace. Obecná způsobilost (kompetence): Student je schopen odborně spolupracovat s fyzioterapeutem v oblasti základních rehabilitačních postupů, samostatně zvolit vhodný typ polohování daného pacienta, s ohledem na věk, diagnózu a doporučení lékaře pacienta vertikalizovat a rehabilitovat ho v oblasti chůze a základní sebeobsluhy. V rozsahu náplně léčebně rehabilitační péče konzultuje volbu správné metodiky, posloupnosti jednotlivých úkonů, jejich dozorování a zajišťuje individuální přístup v průběhu vývoje léčebného procesu dle pokynů lékaře a fyzioterapeuta.
Osnova
  • 1. PMV Motorické a posturální vzory, motorické plánování 2. Praxe – handling jako prevence asymetrie, podpora fyziologického krmení u rizikových novorozenců 3. Přehled rhb metodik na neurofyziologickém podkladě 4. Praxe - zásady terapie Bobathových u dětí s nerovnoměrným PMV 5. Zásady polohování a včasné mobilizace dítěte 6. Praxe – polohování, vertikalizace 7. Posturální vývoj, patofyziologie svalové dysbalance v oblasti HVK s vazbou na zásady dechové rehabilitace 8. Praxe – posturálni korekce, ergonomie práce 9. Specifika dětského věku dané růstem, dysbalancí senzorického systému s vazbou na posturální systém 10. Praxe - základní polohy, techniky a pomůcky dechové rehabilitace 11. Praxe – základy terapie VDT v souvislosti s možnou dysbalancí SI.
Literatura
    povinná literatura
  • CAPKO, J. Základy fyziatrické léčby. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-7169-341-3.
  • SMOLÍKOVÁ, MÁČEK: Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace: Brno, 2013. ISBN 978-80-7013-527-3.
  • VÁLKOVÁ, L. Rehabilitace kognitivních funkcí v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5571-7.
  • KAČINETZOVÁ, A., JUHAŇÁKOVÁ, M., KOLÁŘOVÁ, M. a kol. Rehabilitace. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-299-1.
  • KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Druhé vydání. Praha : Galén, [2020]. xxxi, 713 stran. ISBN: 978-80-7492-500-9.
  • KRISTOFORY, D. Rehabilitační ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
    doporučená literatura
  • NEČASOVÁ:Taktilní stimulace v ošetřovatelské péči u nedonošených dětí. Brno 2012 – bakalářská práce Masarykova univerzita.
  • SMOLÍKOVÁ, L., MÁČEK, M. Léčebná rehabilitace v pediatrii. Brno: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-313-1.
  • DOBEŠ, M., DOBEŠOVÁ, P. Cvičíme na velkém míči. Havířov: Domiga, 2005. ISBN 80-902222-0-X.
  • VÁLKOVÁ, L. Rehabilitace kognitivních funkcí v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5571-7.
  • PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci – pro studium a praxi. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1135-5.
Výukové metody
Přednáška, instruktáž, demonstrace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, ústní a praktické prověření vědomostí a dovedností.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 3p+2c hodin.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2024.