UONP028 Zdravotnická psychologie v porodní asistenci

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
10/20/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Po 13. 11. 8:55–12:10 C311, St 15. 11. 13:05–18:00 C311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UONP028/A: Po 13. 11. 13:05–17:10 C307, St 22. 11. 13:05–17:10 C307, Po 27. 11. 13:55–18:00 C307, St 29. 11. 13:05–17:10 C307, J. Haluzíková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí definovat, co je podstatou onemocnění z pohledu psychologického. Umí vysvětlit vztah mezi somatopsychickým a psychosomatickým onemocněním. Umí vysvětlit význam zdravotnické psychologie v ošetřovatelství. Umí vysvětlit změny v duševní rovnováze v souvislosti se změněným zdravotním stavem. Umí charakterizovat zásady produktivního a neproduktivního chování porodní asistentky.
Odborné dovednosti: Student umí využít psychologické poznatky v každodenním kontaktu s klienty/pacienty a podnikat kroky k zachování vlastní emočně-psychické stability.
Obecná způsobilost: Student umí definovat předpoklady k výkonu zdravotnické profese, problematiku nemoci a její důsledky pro psychickou stránku nemocného. Student dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit správný přístup k těhotné ženě, k rodinným příslušníkům, kolegům.
Kompetence: Student je schopen ve svém profesním rámci zvládnout náročné situace v péči o nemocné, handicapované a umírající.
Osnova
  • 1. Úvod do zdravotnické psychologie. Osobnostní předpoklady k výkonu zdravotnického povolání. 2. Adaptační mechanismy, poruchy adaptace 3. Psychologická problematika hospitalizace, profesionální deformace. 4. Vztahy mezi ženou a ošetřujícím personálem. Vztah pacient – zdravotník- rodina. 5. Psychologie bolesti, strachu, úzkosti a deprese. 6. Psychický stres, syndrom vyhoření a civilizační choroby, prevence stresu. 7. Psychologický přístup k ženám s onkologickým onemocněním. 8. Psychologický přístup k ženám s interním onemocněním. 9. Psychologický přístup k ženám s chirurgickým onemocněním a pacientům po transplantaci. 10. Autoplastický obraz nemoci. Subjektivní prožívání nemoci. 11. Produktivní a neproduktivní chování porodní asistentky. 12. Psychologický přístup k ženě v těhotenství, při porodu a v šestinedělí. 13. Psychohygiena zdravotnického pracovníka. Osobnost psychoterapeuta, psychoterapeutický rozhovor. 14. Duševní krize, psychologická první pomoc a intervence v krizi. Kvalita života.
Literatura
    povinná literatura
  • VYMĚTAL, J. Lékařská psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-740-X. info
  • HALUZÍKOVÁ, Jana. Psychologie ve zdravotnictví. Distanční studijní opora. Opava: Slezská univerzita, 2021, 148 s. info
  • ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie. Praha. Grada, 2017. 2. dopl.vyd. ISBN 978-80-271-0155-9. info
    doporučená literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0. info
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Péče o duševní zdraví. Distanční studijní opora. 1. vyd. [online] Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. [cit. 2012]. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/
  • GURKOVÁ, Elen. Kvalita života. Praha: Grada, 2011, 224 s. info
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky na cvičení (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností) a ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2021, zima 2022, zima 2024.