FVP:UPPVMP059 Arteterapie - Informace o předmětu
UPPVMP059 Arteterapie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2023
- Rozsah
- 0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. BcA. Marie Bajnarová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. et Mgr. BcA. Marie Bajnarová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UPPVMP059/A: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Bajnarová
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(1) && ! UPPVIP068 Arteterapie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 7 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/7, pouze zareg.: 2/7 - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s umělecko-terapeutickými přístupy v kontextu současných arteterapeutických proudů. Dále studentům budou představeny arteterapeutické techniky, které umožňují hlubší poznávaní obsahu tvorby, sebe sama a pochopení druhých lidí. Cílem předmětu je vést studenty: k hlubšímu uchopení základů z arteterapie, které jsou nezbytné pro plánování, realizaci a reflexi umělecko-terapeutických aktivit; k pochopení teoretického zázemí z problematiky umělecké terapie a psychoterapie, umělecké exprese, výtvarných technik a výtvarných postupů; k jedinečnému a osobitému uměleckému projevu, který se odráží např. ve znacích a symbolech, umělecké expresi, verbalizaci, obrazu a pohybu; k reflexi výtvarného procesu; k tzv. „čtení obrazů“ a adekvátní interpretaci vzniklých artefaktů. V rámci cvičení si studenti vyzkouší expresivní a umělecko-terapeutické aktivity, které se v praxi využívají jako nástroje k poznávání a ovlivňování psychiky klienta. Během cvičení budou prezentovány arteterapeutické aktivity s mezioborovým charakterem, které pomáhají ovlivňovat osobnostní změny klienta (popř. zmírňují nebo předcházejí neadekvátním psychickým projevům). Prostřednictvím tvůrčího procesu studenti lépe porozumějí současným umělecko-terapeutickým tendencím, které jsou aplikovatelné jak v sociální práci (např. rizikové skupiny; stacionáře; zdravotnická zařízení; sociální služby pro osoby s tělesným postižením, rodiny, seniory a chronicky nemocné), tak i ve školském zařízení (tzn. školní družiny; výchovná a ubytovací zařízení; školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivní výchovnou péči).
- Výstupy z učení
- Student:
- chápe odborné pojmy z arteterapie, expresivní terapie a psychoterapie, které jsou potřebné k efektivní a etické praxi
- dokáže popsat výtvarné techniky a arteterapeutické metody
- je schopen vytvořit koncept umělecko-terapeutických aktivit pro cílovou skupinu
- dokáže interpretovat tvůrčí proces a výsledný umělecký produkt - Osnova
- 1. Úvod do arteterapie: Kontext umění, vývoj a rozdělení arteterapie
- 2. Strategie a metody arteterapie
- 3. Mezioborový charakter arteterapie
- 4. Arteterapeutické a artefiletické principy
- 5. Arteterapeutický ateliér/tvůrčí prostor: Náměty aktivit, arteterapeutické projekty, plánování a realizace, výtvarné materiály a techniky
- 6. Role arteterapeuta a tvůrčí atmosféry
- 7. Vizuální a verbální komunikace jako výměna informací
- 8. Spontánní výtvarný projev a motivace k uměleckému vyjádření
- 9. Projekce v uměleckém procesu I.: Asociace a tvůrčí proces
- 10. Projekce v uměleckém procesu II.: Empatie, představivost a prožívání emocí
- 11. Sebeidentifikace, sebevyjádření a sebepřesahování
- 12. „Čtení obrazů“ a interpretace uměleckého projevu: Znaky a symboly
- Literatura
- povinná literatura
- CAMPBELL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1.
- POTMĚŠILOVÁ, P. Arteterapie a artefiletika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3683-8.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H. Z hloubi duše: psychologické aspekty výtvarného projevu. Praha: Dokořán, 2017. ISBN 978-80-7363-856-6.
- ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1043-6.
- doporučená literatura
- KULKA, J. Psychologie umění. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
- LHOTOVÁ, M., PEROUT, E. Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1272-0.
- RIEDEL, I. Obrazy v terapii, umění a náboženství: interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
- RUBIN, J. A. ed. Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-093-5.
- VAŠINA, L. Arteterapie. Brno: Institut mezioborových studií, 2014. ISBN 978-80-88010-02-9.
- neurčeno
- KANTOR, J. a kol. Společné a rozdílné v uměleckých kreativních terapiích. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-5124-4.
- LIEBMANN, M. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-729-9.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H. Expresivní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-111-7.
- STEJSKALOVÁ, M. Psychoterapie uměním. Praha: Pressto Publishing, 2012. ISBN 978-80-905141-0-2.
- STEJSKALOVÁ, M. Psychoterapie uměním: cesta ke klientovi. Praha: Institut psychoterapie uměním, s.r.o., 2020. ISBN 978-80-907784-0-5.
- Metody hodnocení
- 1. Aktivita ve výuce, povinná cvičení, tzn. 1 absence (každá další absence = doklad o nepřítomnosti, akceptování omluvy např. nemoc, hospitalizace, lékařský zákrok, účast na pohřbu, účast na soudním řízení, předvolání Policií ČR).
2. Odevzdání dvou písemných konceptů pro realizaci umělecko-terapeutických aktivit, tzn.: 1. samostatná práce, 2. skupinová práce
3. Prezentace skupinové práce, ukázka umělecko-terapeutické aktivity a následná diskuze, tzn.:
1. skupina: 20.11.
2. a 3. skupina: 4.12.
4. a 5. skupina: 11.12.
6. a 7. skupina: 18.12.
3. Předložení portfolia v pdf. formátu a následná rozprava nad problematikou arteterapie. (Pozn.: Portfolio budou tvořit artefakty, které student vypracoval během nácviku ve výuce, veškeré obrázky budou popsány, tzn. Jméno a příjmení autora. Název artefaktu [výtvarná technika]. Rozměr. Rok vzniku.)
Pozn. k diskuzi: Diskuze se bude zaobírat navrženými a prezentovanými koncepty umělecko-terapeutických aktivit pro danou cílovou skupinu, tzn.: promyšlenost aktivity; kritické zamýšlení; ucelenost; časové, materiální a prostorové promyšlení; vlastní zhodnocení; pozitiva nebo možná negativa aktivit; promyšlená motivace klientů; navození tvůrčí atmosféry; uvědomění si situací, které by mohly nastat během aktivity apod. Dále se diskuze bude zaměřovat na studentovo hlubší zamýšlení nad podstatou a významem využití arteterapie v návaznosti na jeho studovaný obor. - Informace učitele
- Student má možnost konzultovat prostřednictvím e-mailu, popř. osobně.
Kontakt:
Marie Bajnarová - odkaz: https://www.slu.cz/fvp/cz/profil/51152 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2023/UPPVMP059