USPCZV104 Psychopedie, etopedie, somatopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
6/4/18. 0 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Klára Truparová
Rozvrh
So 4. 11. 8:05–13:00 C206, So 25. 11. 8:05–11:20 ONLINE
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit s teorií a částečně také s praxí edukace osob s mentálním postižením, se zaměřením na výchozí teoretické otázky předmětu psychopedie. Dalším cílem je poskytnout potřebné základní teoretické poznatky ze speciálněpedagogické disciplíny etopedie a somatopedie. Předmět ozřejmuje svým obsahem platnou legislativu k relevantním otázkám, které se vztahují k okruhům prevence, reedukace, rehabilitace, kompenzace a intervence. Nabízí přehled a orientaci ve strategických a metodických dokumentech, tykající se cílových skupin oboru.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- umět definovat základní pojmy z psychopedie, etopedie a somatopedie,
- získat nový pohled týkající se práce s člověkem s mentálním postižením, poruchami chování a tělesným postižením a oslabením v inkluzivní společnosti,
- znát dějiny péče o osoby cílových skupin, charakteristiku, základní znaky a klasifikace,
- umět vysvětlit pojem sociální inkluze ve vztahu k osobám cílových skupin,
- znát historické a interdisciplinární kontexty k jednotlivým pédiím a platnou legislativu a strategické dokumenty.
Osnova
  • Psychopedie, etopedie a somatopedie jako speciálněpedagogické disciplíny a jejich postavení v systému ostatních věd. (Podtémata: definiční rámec mentální retardace, sekundární mentální postižení, děti a žáci s těžkým a souběžným postižením).
  • Pojmové vymezení, terminologie a klasifikace, základní znaky. (Podtémata: charakteristika osob s mentální retardací dle stupňů, možnosti edukace, Freud, Piaget, Kohlberg - morální vývoj, vnitřní a vnější poruchy chování).
  • Vývoj péče o osoby cílových skupin a současné zahraniční a domácí trendy. (Podtémata: antidiskriminační zákon se zřetelem na osoby se zdravotním postižením a na vývoj ve školství).
  • Charakteristika osobnosti osob cílových skupin v komplexním pojetí. (Podtémata: postoj k člověku s tělesným postižením).
  • Rodina dítěte cílových skupin a edukační realita. (Podtémata: význam včasné intervence u dětí s vývojovými poruchami).
  • Nástin historických a interdisciplinárních kontextů společnosti.
  • Terminologická východiska a interdisciplinarita speciální pedagogiky a klasifikace subjektů a objektů.
  • Legislativní rámec speciálněpedagogické problematiky ve školství a sociálních službách. (Podtémata: služby sociální prevence).
  • Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec cílových skupin.
  • Podpora a edukace jedinců cílových skupin v České republice. Systém vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením. (Podtémata: míra speciálněpedagogiké podpory ve školství, edukace dětí s tělesným postižením v předškolním věku).
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Edukace a intervence žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami se zřetelem na didaktické aspekty: teorie, výzkum a praxe. Praha: Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-347-4.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní pedagogika: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7510-334-5.
  • JANKŮ, K. Etopedie: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2021.
  • KALEJA, M. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1.
  • KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
  • PIPEKOVÁ, J., VIKTORIN, J. Psychopedie: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2022.
  • VANČOVÁ, A. Inovácie v teórii, metodológii a praxeológii pedagogiky mentálne postihnutých. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-673-7.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedie: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7510-340-6.
    doporučená literatura
  • BALÁTOVÁ, K. Hodnoty u dospívajících jedinců s poruchami chování. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7573-3.
  • BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9289-4.
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8.
  • FRANIOK, P. Psychopedie 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-645-4.
  • HARČARÍKOVÁ, T. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených v kontextoch edukácie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-631-7.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením: vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • JANKŮ, K., HARČARÍKOVÁ, T. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
  • OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
  • OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6673-1.
  • VIKTORIN, J. Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením. Opava: Slezská univerzita, 2021. ISBN 978-80-7510-489-2.
  • VIKTORIN, J. Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách: výzkumný projekt. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9076-7.
  • VIKTORIN, J. Přístup k rozvoji percepčně-motorických funkcí u žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách. Opava: Slezská univerzita, 2020. ISBN 978-80-7510-424-3.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.