UNZSOK008 Nursing Theory

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
0/6/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Dominik Stryja, DiS.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable of Seminar Groups
UNZSOK008/A: Thu 28. 11. 8:05–13:00 C311, Y. Vrublová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoretický. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství v ČR i ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby dítěte, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotní péče a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student umí charakterizovat ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Umí charakterizovat vývojové trendy ovlivňující rozvoj a vzdělávání v ošetřovatelství. Dokáže charakterizovat koncept zdraví a hlavní determinanty zdraví populace. Umí popsat úkoly, rozšířené role a kompetence sester. Umí charakterizovat profesionální přístup sester a význam regulačního systému ošetřovatelské praxe. Odborné dovednosti: Umí využívat standardizované klasifikační systémy v ošetřovatelské praxi. Při posuzování stavu zdraví dokáže využít systematickou strukturu „funkční typy zdraví“, je schopen sestavit ošetřovatelskou anamnézu a rozlišit záznam subjektivních a objektivních údajů. Aktivně podporuje metodu Evidence Based Practice při realizaci ošetřovatelského procesu. Obecná způsobilost (kompetence): Student je schopen samostatně a metodicky správně používat strukturu „funkční typy zdraví“ při posuzování stavu zdraví jednotlivých subjektů (klienta/pacienta, kojence, malého dítěte, mladistvého, rodiny a komunity). Je schopen samostatně a metodicky správně používat standardizovanou terminologii ošetřovatelských diagnóz. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně využívat poznatky z teorie ošetřovatelství při péči o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Společenské změny a ošetřovatelství (historie ošetřovatelství, hlavní trendy ovlivňující vzdělávání v ošetřovatelství, sesterské profesní organizace v ČR, mezinárodní sesterské profesní organizace). 2. Současná koncepce ošetřovatelství a postavení ošetřovatelství v systému věd s vlastní filozofií, vymezení základní ošetřovatelské terminologie. 3. Determinanty zdraví, program podpory zdraví, Program Zdraví 21. Primární, sekundární a terciární prevence. 4. Role a kompetence sester v multidisciplinárním týmu. 5. Ošetřovatelský proces, jeho definice, fáze ošetřovatelského procesu a jejich význam v ošetřovatelském procesu pro sestru a nemocného. 6. Vybrané konceptuální modely a teorie v ošetřovatelství. 7. Klasifikační systémy v ošetřovatelství (vznik nové terminologie v ošetřovatelství, současné klasifikační systémy v ošetřovatelství, NANDA taxonomie I a NANDA taxonomie II, přehled ošetřovatelských diagnóz NANDA International dle aktuální literatury; Klasifikační systém ošetřovatelských intervencí - Nursing Interventions Classifications - NIC, Klasifikační systém ošetřovatelských výsledků - Nursing Outcomes Classifications – NOC; Aliance NNN). 8. Výzkum v ošetřovatelství – úvod do problematiky 9. Ošetřovatelství založené na důkazech – úvod do problematiky
Literature
    required literature
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing, a. s., 2011. ISBN 978-80-247-3557-3. info
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. Grada Publishing, a. s., 2011. ISBN 978-80-247-3558-0. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Funkční typy zdraví. Model Marjory Gordonové pro posuzování stavu zdraví. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2016-02-03]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. Dostupné online z: elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=225.
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. eds. NANDA International Nursing Diagnoses: Definitions & Classification 2018-2020. 11th ed. New York: Tieme, 2017. ISBN 978-16-262-3930-2.
    recommended literature
  • Česká asociace sester. URL info
  • International Council of Nurses (ICN). URL info
  • Ministerstvo zdravotnictví ČR. URL info
  • Midwifery. 2016;7(1): 402–410. ISSN 2336-3517. (indexace: BMČ, SCOPUS, EBSCO, DOAJ, HINARI)
  • RABASOVÁ, P. Validation studies of nursing diagnoses in neonatology. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2016;7(1): 402–410. ISSN 2336-3517. (indexace: BMČ, SCOPUS, EBSCO, DOAJ, HINARI)
  • RABASOVÁ, P. Content validation of nursing diagnosis of deficient fluid volume [dehydration] in the context of neonatological nursing. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2017;8(2): 622–631. ISSN 2336-3517. (indexace: BMČ, SCOPUS, EBSCO)
  • RABASOVÁ, P. Obsahová validizace ošetřovatelské diagnózy neefektivní kojení v kontextu neonatologického ošetřovatelství. LOGOS POLYTECHNIKOS. 2019;10(1): 44–62. ISSN 1804-3682. (indexace: ERIH PLUS)
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5304-1. info
  • JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-5345-4. info
  • BULECHEK, G. M. (ed.). Nursing Interventions Classification (NIC). St. Louis: Elsevier, 2013. ISBN 978-0-323-10011-3. info
  • MOORHEAD, S. (ed.). Nursing Outcomes Classification (NOC): measurement of health outcomes. St. Louis: Elsevier, 2013. ISBN 978-0-323-10010-6. info
Teaching methods (in Czech)
Prezentace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Prokazování aktivity, teoretických vědomostí průběžně během výuky. Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UNZSOK008