FVP:UNZSOK052 Speciální pedagogika - Informace o předmětu
UNZSOK052 Speciální pedagogika
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Julius Kopčanský, MBA, LL.B. (přednášející)
- Garance
- Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Rozvrh
- Pá 11. 10. 8:05–9:40 C204
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pediatrické ošetřovatelství (program FVP, PEDO)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který navazuje na předměty psychologie a pedagogika. Studenti budou seznámeni s postavením speciální pedagogiky v systému věd, vývojem postojů k osobám se zdravotním postižením, strategickými a legislativními dokumenty, garantujícími rovné přístupy. Důraz bude kladen na specifické zvláštnosti vývoje dětí s vrozeným zdravotním postižením v oblasti fyzické a psychické. Pozornost bude věnována sociálním aspektům v kontextu prevence sekundárních důsledků postižení.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: - student popíše postavení speciální pedagogiky v systému věd - student definuje základní terminologické pojmy - student se orientuje v koncepčních a legislativních dokumentech, garantujících rovné příležitosti pro osoby se zdravotním postižením Odborné dovednosti: - student popíše specifika psychomotorického vývoje dětí s vrozeným zdravotním postižením - student zná základní principy koordinované rehabilitace - student vysvětlí okolnosti prevence sekundárních důsledků zdravotního postižení Obecné způsobilosti: - student umí používat s porozuměním odborný jazyk - student respektuje při komunikaci speciální potřeby dětí a je citlivý k možným pocitům jejich zákonných zástupců Kompetence: • student je připraven přiměřeně reflektovat speciální potřeby dětí se zvýšeným rizikem v psychickém, osobnostním a sociálním vývoji; • student uplatňuje vhodné přístupy za účelem prevence sekundárních důsledků zdravotního postižení; • student je způsobilý spolupracovat s dalšími odborníky z oblasti pomáhajících profesí.
- Osnova
- Speciální pedagogika v soustavě věd, současné pojetí speciální pedagogiky, cíle, základní terminologie ve speciální pedagogice. Klasifikace speciální pedagogiky, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení. Sekundární důsledky postižení. Specifika psychomotorického vývoje dětí s vrozeným zdravotním postižním. Základní principy koordinované rehabilitace. Vývoj péče o osoby s postižením. Strategické, koncepční a legislativní dokumenty, upravující postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8. info
- SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8. info
- SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8. info
- ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika v sociální sféře. Distanční text. Ostrava, PdF, 2014. info
- ZEZULKOVÁ, E. a M. KALEJA. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2. info
- BARTOŇOVÁ, M. a I. BYTEŠNÍKOVÁ. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. info
- doporučená literatura
- JANKOVÁ, J. a D. MORAVCOVÁ. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Praha: Pasparta,, 2017. ISBN 978-80-88163-61-9. info
- BARTOŇOVÁ, M., M. VÍTKOVÁ a B. BOČKOVÁ. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8140-6. info
- PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5452-9. info
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7. info
- KALEJA, Martin. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 200 s. ISBN 978-80-7464-630-0. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze, samostudium.
- Metody hodnocení
- Splnění 80% docházky ve výuce. Písemný zápočtový test.
- Informace učitele
- Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 2p hodin.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UNZSOK052