FVP:UNZSOK055 Základy managementu v ošetřova - Informace o předmětu
UNZSOK055 Základy managementu v ošetřovatelství
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 4/8/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Hana Hozová (přednášející)
- Garance
- Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Rozvrh
- Pá 25. 10. 8:05–13:50 C311, Čt 31. 10. 8:55–13:00 C310
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pediatrické ošetřovatelství (program FVP, PEDO)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy moderního managementu v ošetřovatelství s orientací na oblasti plánování, rozhodování a řízení materiálních a personálních zdrojů. Dále seznamuje studenty se základy managementu lidských zdrojů s uplatněním v ošetřovatelství, se základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a v zajištění bezpečí pacientů, bezpečnosti při práci v systémech zdravotní péče, poskytuje informace o zdravotnicko-ekonomické problematice.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Po absolvování předmětu student bude umět vysvětlit funkce managementu a jejich význam pro řízení pracovních procesů, popsat rozhodovací procesy a strategie, rekapitulovat etické normy a zásady, kterými se řídí jak péče o nemocné, tak rozhodovací procesy i výzkum a využívání výsledků práce jiných v oboru, vysvětlit komunikační strategie používané ve vztahu k pacientům, ke kolegům, k nadřízeným, k dodavatelům atd., popsat procesy implementace kvality a kontinuálního zvyšování kvality v organizaci, popsat implementaci managementu rizik do procesů v organizaci. Odborné dovednosti: Po absolvování předmětu student bude připraven efektivně komunikovat a spolupracovat v rámci zdravotnického týmu, efektivně řídit elementární ošetřovatelský tým ve směně a dodržovat stanovené standardy, stanovovat priority ošetřovatelské péče, péči efektivně plánovat na základě definovaných kriteriálních cílů, delegovat a následně evaluovat výstupy ošetřování a náležitě korigovat plán péče a aktivně podporovat pohodu, jistotu a bezpečí všech lidi v pracovním prostředí (včetně sebe). Jako člen multidisciplinárního týmu bude schopen řešit praktické problémy svého oboru na úrovni operativního řízení a používat nástroje k hodnocení kvality péče. Zvládne podávání a zdůvodňování informací, umí používat v každodenní praxi informační technologie. Ovládá základy podpory studentů zdravotnických oborů na klinické praxi. Obecná způsobilost: Absolvent bude způsobilý plánovat, organizovat, řídit, rozhodovat a vyhodnocovat ošetřovatelskou péči poskytovanou jím a jeho týmem, včetně stanovování priorit, bude umět spolupracovat na zlepšování kvality a bezpečnosti péče. Bude schopen cíleně podporovat pacienty a jejich blízké a také studenty na klinické praxi. Bude schopen jednat v obtížných, náročných a neobvyklých situacích, řídit lidské a jiné zdroje a vhodně reagovat na stížnosti ze strany klientů. Kompetence: Dle Vyhlášky MZ ČR č. 55/2011 Sb., § 3 absolvent v rozsahu své odborné způsobilosti: a) poskytuje zdravotní péči v souladu s právními předpisy a standardy, c) vede zdravotnickou dokumentaci a další dokumentaci vyplývající z jiných právních předpisů, pracuje s informačním systémem zdravotnického zařízení, d) poskytuje pacientovi informace v souladu se svou odbornou způsobilostí, případně pokyny lékaře, e) podílí se na praktickém vyučování ve studijních oborech k získání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání, f) podílí se na přípravě standardů. V oblasti řídících a rozhodovacích schopností je absolvent schopen určit priority při plnění pracovních úkolů, pracovat jako člen týmu a podporovat jeho výkonnost, pracovat jako partner, řídit a stanovovat priority ostatních, demonstrovat dovednosti vedoucího pracovníka, stávat se vzorem v plnění sesterských rolí, demonstrovat pružnost, iniciativnost, tvořivost a zavádět zlepšení do praxe, odpovědně se chovat a jednat v obtížných situacích, zdůvodnit rozhodnutí a realizovat konkrétní péči o klienta/pacienta, vhodně reagovat pokud se objeví stížnost, učit a podporovat méně zkušené kolegy/ně, řídit lidské a ostatní zdroje účelně a efektivně, dodržovat a podporovat personální, profesionální a organizační standardy.
- Osnova
- 1. Úvod do managementu - pojetí managementu, aplikovaný management (zdravotnický, ošetřovatelský), úrovně řízení, základní struktura manažerských dovedností. Role manažera. Profil manažera – manažerské dovednosti. 2. Funkce managementu, systémový přístup v managementu. Firemní kultura ve zdravotnictví. 3. Rozhodování a rozhodovací proces v managementu. Hlavní znaky a prvky rozhodovaní. Otázky práva a etiky, etika rozhodování v managementu v ošetřovatelství. 4. Základy strategického managementu s uplatněním v ošetřovatelství. Metody a techniky strategického managementu. Projektové řízení v podmínkách ošetřovatelství. 5. Plánování – stanovování vizí, strategií a cílů. Benchmarking. Co ovlivňuje současné ošetřovatelství, interní a externí faktory, trvalá udržitelnost. 6. Zdravotnické organizace, popis a orientace v organizační struktuře. Organizování – organigramy, interakce a komunikace v rámci organizace. Plánování práce a služeb ošetřovatelského personálu, organizování práce sester na oddělení. 7. Základy managementu lidských zdrojů. Personální činnosti. Výběr lidí do pracovních a funkčních pozic v oblasti ošetřovatelství, diskriminační prvky ve výběru lidí. Moc, politika a vlivy. Styly vedení. 8. Rozvoj a evaluace personálu, tvorba pracovního místa, adaptační proces, supervize, mentoring, koučing. 9. Interpersonální a personální dovednosti. Spotřebitel – klient – pacient/komunita. Konflikty a jejich zvládání. Delegování – umění v profesionální praxi. Naplňování a proměny v rolích. 10. Kontrola jako základní manažérská funkce – úkoly, typy a význam kontrol v moderním managementu ošetřovatelství. 11. Management informací a informačních zdrojů. Informační systémy ve zdravotnictví. 12. Komunikace v managementu. Úvod do řízené péče a její nástroje. Strategie, metody a formy poskytování ošetřovatelské péče. 13. Týmový management. Budování týmů skrze komunikaci a partnerství. Práce v týmu – odpovědnost, autonomie, autorita, řízení a moc, kolektivní vyjednávání. 14. Management změn, reengineering, odpor ke změnám, strategie snižující odpor ke změnám. 15. Základy managementu kvality s uplatněním ve zdravotnictví, resp. v ošetřovatelství. ISO normy 9000. 16. Management času. Techniky řízení času. Osobní management: stres a čas. 17. Celoživotní vzdělávání zaměstnanců, filozofie učící se organizace. Management osobní kariéry: vnímání příležitostí. Přehled probírané látky cvičení: 1. Osobnost manažera v ošetřovatelství. Staniční sestra, vrchní sestra, hlavní sestra – kompetence, úroveň řízení. 2. Efektivní hospodaření – objednávání léků a spotřebního materiálu na pracovišti. 3. Oblast personalistiky – hodnocení zaměstnance, vytvoření popisu pracovního místa. 4. Komunikace v managementu – modelové situace, referáty. Příprava jednání. 5. Management kvality. Tvorba standardu, koncipování auditu - modelové situace, referáty. 6. Techniky řízení času – modelové situace.
- Literatura
- povinná literatura
- HOZOVÁ, Hana. Základy managementu v ošetřovatelství. Online. Slezská univerzita v Opavě: Slezská univerzita v Opavě; Fakulta veřejných politik v Opavě, 2022, 64 s. info
- doporučená literatura
- JAKUŠOVÁ, V. Selected approaches to quality management focusing on health services and patient satisfaction. In In: Interdisciplinary aspects of social and health issues in present society. 2018: Tribun EU, 2018, s. s. 114-131. ISBN 978-80-263-1396-0. info
- JAKUŠOVÁ, V. a Z. BIELENÁ. Zdravotnícke služby a spokojnosť pacientov na vybranom nemocničnom oddelení. In In: Vědecká a odborná konference: Pacient je naší prioritou. Opava: SU, 2017, s. s. 38-43. ISBN 978-80-7510-226-3. info
- JAKUSOVA, V. Manazment pre nelekarske studijne programy. Martin: Osveta, 2016. ISBN 978-80-8063-447-6. info
- ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I. pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015, 143 s. ISBN 978-80-247-5710-0. info
- ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II. doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015, 143 s. ISBN 978-80-247-5711-7. info
- ZÍTKOVÁ, M. Vedení nových pracovníků v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5094-1. info
- ŠPIRUDOVÁ, L. Management ošetřovatelství. Vybrané kapitoly. Distanční studijní opora. Opava: SLU, FVP, 2012. ISBN 978-80-7248-861-2. info
- PLEVOVÁ, I. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3871-0. info
- JAKUŠOVÁ, V. Základy zdravotníckeho manažmentu. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-347-9. info
- KILÍKOVÁ, M., JAKUŠOVÁ, V. Teória a prax manažmentu v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2008. ISBN 978-80-8063-290-8. info
- Výukové metody
- Přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, diskuze, konzultace, samostudium.
- Metody hodnocení
- Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost Zkouška: ústní.
- Informace učitele
- Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 4p+8c hodin.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UNZSOK055