UNZSOP052 Special Education

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
8/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Julius Kopčanský, MBA, LL.B. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Fri 22. 11. 9:45–13:00 C310, Wed 27. 11. 9:45–13:00 C303
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který navazuje na předměty psychologie a pedagogika. Studenti budou seznámeni s postavením speciální pedagogiky v systému věd, vývojem postojů k osobám se zdravotním postižením, strategickými a legislativními dokumenty, garantujícími rovné přístupy. Důraz bude kladen na specifické zvláštnosti vývoje dětí s vrozeným zdravotním postižením v oblasti fyzické a psychické. Pozornost bude věnována sociálním aspektům v kontextu prevence sekundárních důsledků postižení.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: - student popíše postavení speciální pedagogiky v systému věd - student definuje základní terminologické pojmy - student se orientuje v koncepčních a legislativních dokumentech, garantujících rovné příležitosti pro osoby se zdravotním postižením Odborné dovednosti: - student popíše specifika psychomotorického vývoje dětí s vrozeným zdravotním postižením - student zná základní principy koordinované rehabilitace - student vysvětlí okolnosti prevence sekundárních důsledků zdravotního postižení Obecné způsobilosti: - student umí používat s porozuměním odborný jazyk - student respektuje při komunikaci speciální potřeby dětí a je citlivý k možným pocitům jejich zákonných zástupců Kompetence: • student je připraven přiměřeně reflektovat speciální potřeby dětí se zvýšeným rizikem v psychickém, osobnostním a sociálním vývoji; • student uplatňuje vhodné přístupy za účelem prevence sekundárních důsledků zdravotního postižení; • student je způsobilý spolupracovat s dalšími odborníky z oblasti pomáhajících profesí.
Syllabus (in Czech)
  • Speciální pedagogika v soustavě věd, současné pojetí speciální pedagogiky, cíle, základní terminologie ve speciální pedagogice. Klasifikace speciální pedagogiky, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení. Sekundární důsledky postižení. Specifika psychomotorického vývoje dětí s vrozeným zdravotním postižním. Základní principy koordinované rehabilitace. Vývoj péče o osoby s postižením. Strategické, koncepční a legislativní dokumenty, upravující postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti.
Literature
    required literature
  • KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8. info
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8. info
  • ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika v sociální sféře. Distanční text. Ostrava, PdF, 2014. info
  • ZEZULKOVÁ, E. and M. KALEJA. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2. info
  • BARTOŇOVÁ, M. and I. BYTEŠNÍKOVÁ. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. info
    recommended literature
  • JANKOVÁ, J. and D. MORAVCOVÁ. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Praha: Pasparta,, 2017. ISBN 978-80-88163-61-9. info
  • BARTOŇOVÁ, M., M. VÍTKOVÁ and B. BOČKOVÁ. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8140-6. info
  • PUGNEROVÁ, Michaela and Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5452-9. info
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7. info
  • KALEJA, Martin. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 200 pp. ISBN 978-80-7464-630-0. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce. Písemný zápočtový test.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UNZSOP052